توافق روسیه و آمریکا بر سر قطعنامه سوریه

توافق روسیه و آمریکا بر سر قطعنامه سوریه

مسکو و واشنگتن بر سر پیش نویس قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد به توافق رسیدند که سوریه را موظف به از میان بردن تسلیحات شیمیایی خود می کند.

سامانتا پاور سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد عصر پنج شنبه ۲۶ سپتامبر، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد: «با روسیه درباره قطعنامه ای به توافق رسیدیم. این قطعنامه سوریه را ملزم به تحویل سلاح های شیمیایی می کند. قطعنامه برای تصویب به شورای امنیت می رود.»

وی همچنین نوشت: در این قطعنامه آمده که استفاده سوریه از سلاح های شیمیایی تهدید صلح و امنیت بین المللی است و این قطعنامه راه تازه ای را علیه استفاده از تسلیحات شیمیایی در جهان ایجاد می کند.

توافق روسیه و آمریکا بر سر این قطعنامه بن بست دو سال و نیمه شورای امنیت در مورد سوریه را شکست، زیرا چین و روسیه از آغاز اعتراضات در سوریه سه بار مانع تصویب قطعنامه های پیشنهادی کشور های غربی به شورای امنیت علیه دمشق شده بودند.

در این پیش نویس روسیه موافقت کرده تا در صورت عدم اجرای قطعنامه از سوی دولت سوریه، مجازات‌هایی علیه دمشق وضع شود.

سرگئی لاروف وزیر خارجه روسیه ضمن تایید این خبر گفته است که بر اساس این قطعنامه، استفاده از زور طبق ماده هفت منشور شورای امنیت بلافاصله نخواهد بود و برای توسله به اقدام نظامی علیه سوریه به تصویب قطعنامه دیگری در شورای امنیت نیاز خواهد بود.

شورای امنیت با تشکیل جلسه ای ساعت ۸ جمعه شب ۲۷ سپتامبر به وقت نیویورک، پیش نویس قطعنامه سوریه را به بحث می گذارد تا در صورت توافق و تصویب اعضای شورا، این قطعنامه برای دمشق لازم الاجرا شود.

مارک لیال، نماینده بریتانیا در سازمان ملل متحد نیز در این باره در صفحه توییتر خود نوشت: «پنج کشور شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد متن قطعنامه لازم‌الاجرای این شورا برای از بین بردن تسلیحات شیمیایی توافق کرده‌اند. ما امشب این متن را در شورای امنیت بررسی می‌کنیم.»

اجلاس ژنو۲ راهی برای برون رفت از بحران سوریه

اجلاس ژنو۲ برای بررسی و حل بحران سوریه اواخر اکتبر یا اوایل نوامبر برگزار می شود و بسیاری از کارشناسان یکی از مهمترین اقدامات پیش رو برای بررسی راه های سیاسی برون رفت سوریه از بحران را برگزاری کنفرانس ژنو۲ می دانند.

این اجلاس قرار بود در تیر ماه سال جاری (ژوئن ۲۰۱۳) برگزار شود اما به علت به توافق نرسیدن روسیه و آمریکا بر سر کمیت و کیفیت این نشست بین المللی، برگزاری آن به تاخیر افتاد. می توان گفت که برگزاری این نشست در انتظار تصمیم دیپلمات های روسی و آمریکایی در مورد جزییات آن است.

در کنفرانس ژنو۱، که در ژوئن ۲۰۱۲ (خرداد ۱۳۹۱) برگزار شد بر سر تشکیل کابینه انتقالی در سوریه متشکل از وزیران مخالفان و حامیان دولت فعلی سوریه توافق شد. در این کنفرانس که با حضور کشور های قدرتمند جهان از جمله آمریکا، فرانسه، و انگلیس تشکیل شد، از تعیین سرنوشت و جایگاه آتی بشار اسد رئیس جمهور فعلی سوریه خودداری شد.

ایران حضور در اجلاس ژنو۲ را مشروط کرد

ایران برای حضور در اجلاس ژنو ۲ به طور شفاهی دعوت شده است و این در حالی است که روز پنج شنبه ۴ مهر (۲۶ سپتامبر) حسن روحانی رییس جمهور ایران در دیدار با اخضر ابراهیمی نماینده ویژه اتحادیه عرب و سازمان ملل در امور سوریه گفت: «تهران آماده است بدون پیش شرط، در اجلاس ژنو۲ شرکت کند.

ابراهیمی نیز در این دیدار حضور تهران در کنفرانس ژنو۲ برای کمک به حل بحران سوریه را ابراز خرسندی کرد.

پیشتر کشورهای شرکت کننده اعلام کرده بودند، ایران وقتی می‌تواند در کنفرانس آتی صلح سوریه شرکت کند که توافقات سال گذشته در ژنو۱ را قبول کند.
شرط اصلی مطرح شده برای ایران حمایت و تایید بیانیه «ژنو۱» مبنی بر به رسمیت شناختن معترضان سوری از سوی تهران و توقف حمایت این کشور از نظام سوریه بود.