کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا (راست)، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا

کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا (راست)، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا

دور جدید گفتگوهای ایران و گروه ۵+۱ با حضور وزیران خارجه هفت کشور ایران، آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین، و آلمان در نیویورک برگزار شد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در خصوص تازه ترین دور مذاکرات با ۵+۱ اظهار داشت: «مذاکرات ۱+۵ شروع بسیار خوبی بود و اکنون باید با صبر و حوصله مسیر دشوار و پر فراز و نشیب بحث ها را تا رسیدن به نتیجه دنبال کنیم.»

ظریف در صفحه رسمی فیسبوک خود تاکید داشت که «برای داشتن یک مذاکره خوب هیچ نیازی به عدول از مواضع نیست.»

مذاکرات با تاکید طرف ایرانی بر «غیرقانونی بودن ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت و تحریم های بین المللی ناشی از آن و نامشروع و بی فایده بودن تحریم های یک جانبه» آغاز شد.

در ادامه ظریف خاطرنشان کرد برنامه هسته ای ایران صلح آمیز بوده و گفت: «از منظر استراتژیک، هدف ایران هم اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته ای اش است و چرا آنها هم باید برای تضمین این هدف برنامه صلح آمیز غنی سازی ایران را تحت نظارت آژانس بپذیرند.»

ظریف از دیدار نیم ساعتی خود با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، خبر داد. وی گفت: «ایشان به تعهد رییس جمهور آمریکا برای رسیدن به راه حل بر اساس مذاکره و احترام متقابل تاکید کرد. البته صحبت ایشان در جلسه ۱+۵ هم مثبت بود و مصاحبه بعد از جلسه ایشان و سایر وزرا نیز مثبت و با امید به آینده بود.»

این دیدار در نیویورک، نخستین دیدار وزرای امور خارجه ایرانی و آمریکایی پس از قطع رابطه دو کشور بیش از سه دهه پیش بوده است.

وزیر خارجه ایران پس از این نشست در جمع خبرنگاران حاضر شد و این دیدار را «بسیار سازنده» خواند. او گفت: «ما بنا داریم جامعه بین‌المللی را مطمئن کنیم که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.»

ظریف همچنین گفت که قرار است مذاکرات با زمان‌بندی پیش برود.

جان کری نیز پس از این نشست در جمع خبرنگاران اعلام کرد این نشست «سازنده» بود و گفت: «همه ما خوشحال بودیم که آقای ظریف به جلسه آمد و اظهاراتی کرد که لحن آن بسیار متفاوت از اظهارات گذشته بود.»

وی درباره محتوای صحبتش با محمدجواد ظریف گفت: «توافق کردیم که این فرآیند را ادامه دهیم تا برای یافتن راهی ملموس برای پاسخ‌دادن به سوالات گروه ۵+۱ در مورد برنامه اتمی ایران پیدا شود.»

کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز این نشست را مثبت خواند و خبر داد که دیدار بعدی در این باره، روزهای ۱۵ و ۱۶ اکتبر در ژنو برگزار می‌شود.

کشورهای غربی تحریم‌های متعددی را در زمینه های مختلف از جمله تجاری، اقتصادی و به ویژه در حوزه فروش نفت و نقل و انتقالات مالی علیه تهران اعمال کرده‌اند تا با فشار بر امده از تحریم ها این کشور برنامه هسته ای خود را متوقف کند، برنامه ای که بنا بر اعتقاد بخشی از جامعه جهانی در جهت دستیابی به سلاح های هسته ای است.

ایران هرگونه فعالیت برای تولید سلاح هسته‌ای را قویا رد کرده است.