وزارت امور خارجه عراق روز شنبه (۲۹ سپتامبر)‌گفت «عراق به حمایت از هیات های دیپلماتیک خارجی در این کشور پایبند است.»
به گزارش خبرگزاری عراق، وزارت امور خارجه عراق در بیانیه ای اعلام کرد «از تصمیم وزارت خارجه آمریکا برای خروج کارکنان کنسولگری این کشور از بصره و هشدار به شهروندان آمریکایی از سفر به عراق متاسف هستیم.»
این بیانیه در ادامه خاطر نشان کرد «کشور عراق به حفاظت از تمام نمایندگی های دیپلماتیک خارجی در خاک این کشور پایبند است. دولت عراق با هر تهدیدی که این نمایندگی یا مسافران را هدف قرار می دهد مقابله می کند. حفظ امنیت این موسسات و افراد بخشی از امنیت عراق و وظیفه اخلاقی و قانونی دولت عراق به شمار می رود.»
بصره در چند هفته گذشته صحنه تظاهرات مردمی در اعتراض به وضعیت معیشتی و خدمات دولتی نامناسب در این استان نفت خیز بود.
پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا گفت «کارکنان و تاسیسات آمریکایی در بصره در معرض تهدید حکومت ایران و سپاه قدس قرار دارند. او نیروهای وابسته به ایران را به «حمله غیر مستقیم» به کنسولگری آمریکا که معمولا به معنای حمله موشکی یا خمپاره ای است متهم کرد.
پمپئو در بیانیه ای در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل افزود «ما به حکومت ایران ابلاغ کردیم که آمریکا این کشور را به عنوان مقصر اصلی حمله احتمالی مستقیم از سوی ایران یا از سوی شبه نظامیان تابع ایران به شهروندان آمریکایی یا نمایندگی های دیپلماتیک این کشور در عراق یا هر جای دیگر معرفی می کند.»
او افزود «ایران باید درک کند که واکنش آمریکا به حمله به تاسیسات آمریکایی فوری خواهد بود.»