رییس پلیس بصره حمله موشکی به فرودگاه بصره و کنسولگری آمریکا واقع در نزدیکی فرودگاه را تکذیب کرد. این در حالیست که این خبر در چندین رسانه منتشر شد.

حسن المنصوری مدیر امور رسانه ای پلیس بصره در بیانیه ای اعلام کرد «سه خمپاره در فرودگاه بین المللی بصره فرود آمده است.» او افزود «این حمله موشکی نبوده و تلفات جانی بر جا نگذاشته است. فرودگاه بصره تعطیل نشده است».

اما شبکه سی ان ان آمریکا به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش داد که چندین موشک، سحرگاه دیروز به سمت فرودگاه بصره پرتاب شده اما این موشک ها به درون فرودگاه یا محوطه کنسولگری آمریکا که در نزدیکی فرودگاه قرار دارد اصابت نکرده اند. او افزود «ساختمان کنسولگری آسیب ندیده و وزارت امور خارجه آمریکا اوضاع را از نزدیک زیر نظر دارد. امنیت و سلامت شهروندان‌آمریکایی در راس اولویت های این کشور قرار دارد».

این اظهارات در حالی عنوان شد که یک مسئول امنیتی در بصره درباره شلیک خمپاره به فرودگاه گفت «کارکنان غیر نظامی به خارج فرودگاه منتقل شدند. برج های مراقبت هم در راستای وقوع حادثه ناگهانی احتمالی تخلیه شدند».

رسانه های داخلی به نقل از این مسئول امنیتی گزارش دادند «صدای شلیک سه موشک در منطقه ابی صخیر به گوش رسید. این موشک ها بین برج های ۵ و ۶ فرودگاه فرود آمدند. نوع این موشک ها هنوز مشخص نیست اما تا کنون تلفات جانی گزارش نشده است».

کاظم فنجان الحمامی وزیر حمل و نقل عراق هم گفت «هیچ آسیبی به فرودگاه بین المللی بصره وارد نیامده است. پروازها در این فرودگاه متوقف نشده است. اما تکرار چنین حملاتی در آینده بر پروازها تاثیر منفی خواهد داشت».

از سوی دیگر، یک مقام پیشین در شورای استانی بصره که نخواست نامش فاش شود به «الشرق الاوسط» گفت «هدف این حمله موشکی یا خمپاره ای -اگر واقعا انجام گرفته باشد- فرودگاه بصره نبوده بلکه این موشک ها به سمت کنسولگری آمریکا که در نزدیکی فرودگاه قرار دارد پرتاب شده اند. این حمله به دلیل مشخص یعنی افزایش تنش میان آمریکایی ها و ایرانی ها انجام شده است. دو کشور به ویژه بعد از افزایش تحریم ها علیه ایران از خاک عراق برای تسویه حساب بین خودشان استفاده می کند. چنانچه این حمله ها ادامه پیدا کند به فرودگاه بصره ضربه می زند. هدف این حمله ها با دقت مشخص نشده و بنابراین به طور مستقیم کنسولگری را هدف نمی گیرند. این حمله ها منجر به تاخیر پروازهای فرودگاه در آینده می شود. تظاهرات بصره و آتش زدن مقر کنسولگری ایران و آسیب نزدن به کنسولگری آمریکا به تنش بین دو طرف دامن زده است. تا زمانی که دولت عراق اقدام جدی و قاطعانه در پیش نگرفته بصره باید هزینه این تنش را پرداخت کند».