حملات و پیشروی «طالبان» در تعدادی از مناطق افغانستان

کابل: جمال اسماعیل

نیروهای طالبان ضمن پیشروی در تعدادی از ولایت‌های افغانستان و کشته شدن تعداد زیادی از نیروهای دولتی، آنها وادار به عقب‌نشینی کردند.
به گزارش الشرق الاوسط، نیروهای طالبان پنج شنبه (دو روز پیش) از حمله به ولسوالی شیندند در ولایت هرات واقع در غرب افغانستان خبر داده و گفتند: «نیروهای طالبان پس از کشتن ۷ تن از نیروهای دولتی و وادار کردن دیگران به فرار، توانستند تعدادی از مراکز امنیتی را به دست بگیرند. نیروهای دولتی تعداد زیادی از وسایل نقلیه زرهی، اسلحه سبک و مقادیر فراوانی از مهمات را بر جای گذاشتند».
طالبان بیانیه‌هایی در خصوص عملیات خود در ولایت‌های دیگر منتشر کرده و اعلام کردند: «نیروهای ما توانستند ۳۵ تن از نیروهای دولتی را به قتل برسانند که دو تن از افسران ارشد ولایت فراه در میان آنان هستند. نیروهای طالبان همچنین ضمن حمله به نیروهای دولتی در فراه رود، نیروهایی که برای کمک به آنها آمده بودند را نیز دفع کردند».
طالبان همچنین از پیوستن بیش از ۹۰ تن از نیروهای نظامی دولتی به طالبان در ولایت فراه رود در منطقه خاک سفید سخن گفتند.
نیروهای طالبان همچنین پس از درگیری‌های خونین با نیروهای دولتی در ولایت کندز، ۲۷ تن از نیروهای دولتی در قلعه زال را کشته و کنترل مرکز امنیتی و انبار ذخیره مهمات را نیز به دست گرفتند.
آنها با صدور بیانیه‌ای دولت اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان را مسئول قتل کسانی دانست که در مقابل طالبان می‌ایستند و گفتند: «ما دولت غنی را به رسمیت نمی‌شناسیم، چرا که این دولت فقط ابزاری در دست آمریکایی‌هاست».
در ادامه این بیانیه آمده است: «اقدامات اشرف غنی شکست دولت کنونی افغانستان و پایان آن را در پی خواهد داشت، چرا که این اقدامات در راستای به راه انداختن جنگ طائفی و فرقه‌ای است که به هیچ وجه به نفع مردم افغانستان نیست».
از سویی دیگر شورای امنیت ملی افغانستان نیز به نیروهای خود دستور داد که حملات خود برای مقابله با طالبان را در همه ولایت‌های افغانستان بیشتر کنند.
شورای امنیت ملی همچنین با انتشار بیانیه‌ای ضمن متهم کردن طالبان و مخالفان مسلح به حمله به غیرنظامیان اعلام کرد: «نیروهای مخالف افغانستان خسارت‌های سنگینی را در تعداد نفرات و تجهیزات متحمل شدند».
وب سایت «جنگ طولانی» که از سوی پنتاگون حمایت می‌شود، با انتقاد از نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان نوشت: «نیروهای آمریکا و ناتو به پلیس و نیروهای دولتی افغانستان پیشنهاد دادند از مناطق روستایی و حاشیه خارج شده و به دفاع از مناطق با تعداد بیشتری از ساکنین بپردازند، که این امر سبب کنترل طالبان بر مناطق بسیار زیاد و بدتر شدن اوضاع امنیتی شد، کما اینکه طالبان را در موقعیت بهتری قرار داد تا بتوانند از طریق مسیرهای خود مناطق تحت کنترل دولت را در معرض تهدید قرار دهند. ارتش افغانستان به شکل چشم‌گیری کاهش یافته و نیروهای دولتی قادر به کنترل نیروهای طالبان نخواهند بود».