لندن از اعدام هایی در داخل «داعش» به علت جاسوسی خبر می دهد

1465944552424419000

با وجود این که رسانه ها روز گذشته اخباری مبنی بر کشته شدن ابوبکر بغدادی سرکرده سازمان داعش در پی حمله آمریکا در شهر الرقه پایگاه این سازمان در سوریه خبر دادند، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از تأکید این خبر خود داری کرد. سخنگوی پنتاگون روز گذشته به «الشرق الأوسط» گفت: «از گزارش های رسانه ای اطلاع یافتیم، اما در حال حاضر اطلاعاتی که این امر را تأکید کند در اختیار نداریم».

روزنامه انگلیسی «دیلی میرور» روز گذشته به نقل از بیانیه ای که خبرگزاری «اعماق» منتشر کرده بود گفت: «البغدادی در یک حمله هوایی که ائتلاف بین المللی به فرماندهی ایالات متحده در حومه الرقه در سوریه انجام داد، در پنجمین روز ماه رمضان کشته شد». این اخبار در حالی منتشر می شود که پایگاه خبری عراقی «السومریه» هفته گذشته گزارشی از مجروح شدن البغدادی در حمله ائتلاف بین المللی منتشر کرده بود.

در همین راستا، وزارت خارجه انگلستان روز گذشته در بیانیه ای به نقل از سرهنگ کریس گارور، سخنگوی عملیات «اراده فولادین»، که توسط ائتلاف انجام می شود، گفت در سه ماه گذشته تعداد مبارزان سازمان داعش که به دست همکارانشان در سازمان کشته شدند افزایش قابل ملاحظه ای داشت. آمار و ارقامی که اخیراً از دیده بان حقوق بشر سوریه صادر شده است نشان می دهد «داعش» ۴۶۴ نفر از مبارزان خود را در دو سال گذشته به دلایل مختلف از جمله فرار از خط مقدم نبردها، و اتهام به جاسوسی، و تنش های داخلی کشته است.

سرهنگ گارور توضیح داد  سوء ظن و بی اعتمادی شایع در میان سازمان، و اخبار متداول درباره اتهام به جاسوسی از دلایلی اصلی است که موجب می شود «داعش» اعضای خود را به قتل برساند. وی افزود: «حتی فقط یک چیز ساده و بی ضرر، مانند داشتن یک تلفن همراه، ممکن است شک و تردید را در میان فرماندهان سازمان افزایش دهد».