نیروهای دولتی عراق در جرف الصخر در جنوب بغداد پس از بازپس گیری منطقه از داعش بعد از ماه ها درگیری – عکس از خبرگزاری فرانسه

نیروهای دولتی عراق در جرف الصخر در جنوب بغداد پس از بازپس گیری منطقه از داعش بعد از ماه ها درگیری – عکس از خبرگزاری فرانسه

بغداد، الشرق الاوسط – نیروهای عراقی پس از اعلام به دست گرفتن ابتکار عمل نسبت به گروه داعش، برای بازپس گیری شهر امیریه فلوجه در استان انبار از این گروه آماده شوند.

مرکز فرماندهی عملیات بابل روز چهارشنبه در بیانیه ای تایید کرده که نیروهای عراقی در چارچوب تهاجم نظامی گسترده عراق علیه داعش، به سوی این شهر پیشروی می کنند.

در این بیانیه آمده است: «ارتش، نیروهای «بسیج ملی» و نیروهای پلیس در منطقه اویسات در [۱۰ کیلومتری شرق امیریه فلوجه] پیشروی کرده اند. این بیانیه افزود که داعش مین هایی را در جاده اصلی منتهی به این شهر کار گذاشته و نیروهای ارتش و امنیتی به کندی در جاده های ثانویه حرکت می کنند ضمن آنکه در تلاش برای خنثی کردن مین ها هستند.

این حرکات در حالی صورت می گیرد که یکی از فرماندهان بلندپایه عراقی که فرماندهی ارتش را برای آزادی مناطق تحت کنترل داعش هدایت می کند به الشرق الاوسط گفته است که نیروهای عراقی اکنون ابتکار عمل را از داعش پس گرفته اند. این مقام نظامی خواست نام و مکانش مخفی بماند.

وی ضمن تمجید از سربازان عراقی که اکنون به مبارزه با داعش پرداخته اند گفت که ارتش عراق و نیروهای امنیتی اکنون «سد روانی» را که درباره پیشروی غیرقابل شکست داعش در بخش های شمالی و غربی عراق به وجود آمده بود شکسته اند و اکنون این نیروهای عراقی هستند که پیشروی می کنند.

نیروهای داعش از جرف الصخر به امیریه فلوجه گریخته اند که اکنون نیروهای عراقی درصدد تصرف آن در آخر هفته هستند. تا روز چهارشنبه مشخص نبود که آیا نیروهای داعش در پی مقاومت در مقابل پیشروی ارتش به سوی این شهر هستند، به فرار به سوی غرب ادامه می دهند، و یا اینکه علیه نیروهای عراقی در حال پیشروی، به ضد حمله خواهند پرداخت.

فرمانده نظامی عراقی تغییر در اوضاع در محل را به عوامل مختلف نسبت داد اما گفت که یکی از مهم ترین آنها تحولات اساسی در رده های بالای نیروهای مسلح عراق است.

وی گفت: «بعضی فرماندهان نظامی عراق تغییر کرده اند، از جمله رهبری فرماندهی نظامی در بابل، صلاح الدین و جاهای دیگر.»

وی افزود: «همچنین اکنون هماهنگی بیشتری بین ارتش و نیروهای بسیج ملی وجود دارد. این نیروهای قبیله ای منضبط تر شده اند و اکنون از دستورات فرماندهی نظامی که عاملی مهم در زمینه وحدت در فرماندهی و کنترل است پیروی می کنند.»

در پی انتصاب حیدر العبادی نخست وزیر جدید عراق، بغداد به شکلی فزاینده خواستار مشارکت قبایل محلی سنی مذهب در جنگ علیه داعش بوده است.

مجید العلی السلیمان رییس قبیله دولیم در گفتگو با الشرق الاوسط در این باره تایید کرد که عبادی وعده داده ۳۰ هزار نیروی قبیله ای را برای جنگ با داعش تسلیح کند و آموزش دهد، به علاوه شماری از قبایل سنی عرب که پیش از این علیه داعش سلاح در دست گرفته اند.

فرمانده نظامی عراقی با اشاره به هماهنگی فزاینده بین نیروهای داوطلب عراقی – از جمله نیروهای قبایل – و نیروهای ارتش، گفت: «شیوه جنگ ما با داعش نیز تغییر یافته است، به طوری که این روش دشمن را غافلگیر و سردرگم کرده است.»