حمایت‌های جهانی از سعودی برای عدم سیاسی کردن پرونده قتل خاشقجی

واکنش‌های حمایتی کشورهای خلیجی، عربی و اسلامی از اقدامات سعودی در خصوص پرونده قتل جمال خاشقجی خبرنگار سعودی در استانبول ادامه دارد و بیانیه دادستانی کل سعودی که شامل نتایج شفاف تحقیقات بود مورد استقبال و تقدیر قرار گرفت.
به گزارش «الشرق الاوسط»، این کشورها خواستار عدم سیاسی کردن پرونده شدند و حمله‌های رسانه‌ای مغرضانه علیه پادشاهی سعودی را محکوم کردند.
وزارت خارجه روسیه نیز تلا‌ش‌های برخی جهات برای زیر سوال بردن توانایی سعودی در تحقیقات پرونده قتل خاشقجی را رد کرده و سیاسی کردن آن را غیرقابل قبول عنوان کرد.
کویت نیز به نوبه خود از بیانیه دادستانی کل که دو روز گذشته صادر شد، استقبال کرده و منبعی مسئول در وزارت خارجه کویت شفافیت بیانیه را تحسین کرد و آن را نشأت گرفته از پایبندی پادشاهی سعودی به تحکیم پایه‌های عدالت و اهمیت آن به اجرای اقدامات قانونی برای مجازات مجرمان در جهت اجرای عدالت دانست.
این مصدر مجدداً بر اطمینان کشور خود به اقداماتی که سعودی انجام داده‌ و همچنین ضرورت عدم سوءاستفاده سیاسی از پرونده تاکید کرد.
دولت یمن نیز از اقدامات سعودی استقبال کرده و آنها را تاکیدی بر آئین پادشاهی سعودی و رهبری دانای آن برای تقویت پایه‌های عدالت، تحقق استقلال قوه قضائیه، مجازات مجرمان در هر جایگاهی که باشند و همچنین حفظ حقوق قربانیان دانست.
دولت یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد اقداماتی که قوه قضائیه سعودی برای مجازات متهمان جنایت قتل خاشقجی انجام داد باید به تمام تلاش‌های سیاسی کردن و خارج کردن پرونده از مسیر اصلی خود در جهت ضربه زدن به امنیت و ثبات پادشاهی سعودی، نقش موثر و مرکزی عربی، اسلامی و جهانی آن و ایجاد شکاف در وحدت مسلمانان، خاتمه دهد.
این بیانیه مجدداً بر حمایت یمن از رهبری، دولت و ملت پادشاهی سعودی و همچنین مخالفت آنها با سیاسی کردن پرونده تاکید کرد.
دولت یمن همچنین حملات مغرضانه به پادشاهی سعودی را محکوم کرد و بر اطمینان کامل خود به مصداقیت و شفافیت اقداماتی که قوه قضائیه سعودی برای مجازات مجرمان به کار برد، تاکید کرد.
دولت اردن نیز بر اهمیت بیانیه دادستانی سعودی تاکید کرده و در بیانیه‌ای متذکر شد این بیانیه گامی مهم برای تحقق عدالت از طریق تحقیقات، روشن شدن ابهامات پرونده، اجرای عدالت و مجازات مجرمان است.
مراجع سیاسی و دینی لبنان نیز از تصمیمات دادستانی سعودی استقبال کرده و بر حمایت خود از پادشاهی سعودی برای مقابله با حملات مغرضانه و سیاسی کردن پرونده تاکید کردند.
سعد الحریری نخست‌وزیر لبنانی در توئیتی عنوان کرد : «تصمیم قوه قضائیه پادشاهی سعودی تصمیم درستی برای مجازات متهمان قتل جمال خاشقجی در جهت تحکیم پایه‌های عدالت..و بستن راه‌های تلا‌ش‌ برای سیاسی کردن پرونده و حملاتی است که متوجه پادشاهی سعودی است».
شیخ عبداللطیف دریان مفتی لبنان نیز اقدامات سعودی را تایید و تقدیر کرده و گفت: «مجازات مجرمین توسط قوه قضائیه سعودی باید به تمام تلاش‌‌های سیاسی کردن و زیاده‌روی‌های پلید رسانه‌ای خاتمه بدهد».
وی افزود: «ما به همراه پادشاهی سعودی در برابر تمام حملات غیر اخلاقی و مغرضانه خواهیم ایستاد به خصوص که اقدامات قانونی اعلام شده ثابت می‌کند عدالت برای مجازات متهمان اجرا می‌شود. این پرونده خوب و بد را مشخص کرده و فرصت‌طلبی برخی کشورها را مشخص کرد».
وی عنوان کرد کسانی که سعودی را نشانه گرفته‌اند در واقع احساسات یک میلیارد مسلمان را تحریک کرده و تلاش‌های آنها برای ضربه زدن به سعودی ناامید خواهد شد؛ چرا که پادشاهی سعودی با رهبری حکیم خود، ملت و مقدساتش در جهان اسلام پیشرو خواهد ماند.
سمیر جعجع رهبر حزب «نیروهای لبنانی» نیز به نوبه خود شیوه وحشیانه‌ قتل خاشقجی را محکوم کرده وتاکید کرد سوءاستفاده از این جنایت برای رسیدن به اهدافی خارج از چارچوب آن در جهت محاصره پادشاهی سعودی امری منفور و غیرقابل قبول است.
وی عنوان کرد تلاش‌ها برای سوء استفاده از این پرونده در جهت ضربه زدن به نقشی است که پادشاهی عربی سعودی به خصوص در سال‌های اخیر داشته‌است.
جعجع تاکید کرد که اگر پادشاهی سعودی در کنار خیلی از کشورهای عربی و مسائل حقدار عربی نمی‌ایستاد شاید تمام شکل و شمایل خاورمیانه تغییر می‌کرد.
وی عنوان کرد تلاش‌های جهانی برای جنگ با جرم و جنایت، باید از قوه قضائیه سعودی در اقدامات خود برای کشف ابهامات این جنایت وحشتناک کمک کند نه اینکه از آن برای رسیدن به اهدافی نامربوط به جمال خاشقجی، این جنایت و آزدای عمومی استفاده ببرد.
موریتانی نیز روز گذشته بر اطمینان خود به مصداقیت قوه قضائیه سعودی تاکید کرده و در بیانیه‌ای خواستار دوری از سیاسی کردن پرونده شد.
این کشور همچنین از بیانیه دادستانی سعودی و اقدامات آن استقبال کرد.
کومور نیز اقدامات پادشاهی سعودی را با ارزش قلمداد کرد. وزارت خارجه و همکاری بین‌المللی این کشور روز گذشته در بیانیه‌ای از استقبال این کشور از اقدامات شجاعانه و محترم سعودی در جهت تحقق عدالت برای جلوگیری از دخالت‌های خارجی در این پرونده و سیاسی کردن آن سخن گفت و بر مصداقیت قوه قضائیه سعودی و مستقل بودن آن تاکید کرد.
دکتر محمد العیسی دبیر کل اتحادیه جهان اسلام نیز عنوان کرد این تعصب مغرضانه رسانه‌ای که متکبرانه، متناقض و توخالی است جز در جهت منفی برای بین بردن ارزش‌های اخلاقی عمل نمی‌کند.
وی تاکید کرد روشن شدن مکر و حیله این حملات در برابر منطق حقائق و وجهه حکومت سعودی که دارای ارزش‌هایی ثابت و روشی استوار است، تقدیری الهی است.
وی عنوان کرد خداوند این کشور را برای استحکام شرع و خدمت به اسلام، مسلمین و انسانیت برگزیده و محور اصلی مقابله با افراط‌گرایی و تروریسم است. این کشور همچنین شریکی فعال و قوی در جامعه جهانی برای اقدامات صلح و تقدیم کمک‌های انسانی است.
وی همچنین عنوان کرد این بیانیه بر اساس آئین سعودی در صداقت و قاطعیت با همه مجرمان در هر مقام و با هر غایتی است. در اجرای قانون شرعی در پادشاهی سعودی، هیچ کسی از زیر بار مجازات عادلانه‌ای که همه در آن یکسان هستند ، شانه خالی نخواهد کرد.عدالت در پادشاهی سعودی در تاریخ اسلامی و انسانی ثبت شده و نمونه‌های وافری دارد که داستان‌های آن ورد زبان همگان است.
در این میان، شورای کمیسیون حقوق بشر در سعودی تاکید کرد بیانیه دادستانی سعودی حاکی از آئین این کشور و رهبری آن برای حمایت از حقوق، اجرای عدالت و تقدیم متهمان این جنایت دردناک و تأسف‌بار به عدالت است.
این شورا در بیانیه‌ای عنوان کرد که اعلام شفاف و واضح نتایج به دستور خادم حرمین شریفین بود تا دادستانی کل اقدامات تحقیق را بر اساس مقررات انجام داده و زمینه کشف حقایق مهیا شود که مجرمان به دست عدالت سپرده شوند و به سزای اعمال خود برسند.
این شورا تاکید کرد این اقدامات حاکی از شایستگی و اقتدار دستگاه‌ها‌ی قانونی سعودی در دستیابی به حقایق این جنایت و اعلام نتایج آن به همه بود.
شورای کمیسیون حقوق بشر همچنین عنوان کرد قوه قضائیه و عدالت در پادشاهی سعودی دارای استقلال و مصداقیت بوده و بر پایه مبانی نهادی و چارچوب‌های قانونی مشتق شده از قانون اسلامی استوار است که ضامن رسیدن به حقایق و محاکمه عادلانه بر اساس استانداردهای بین‌المللی به منظور حمایت از حقوق بشر است.
این شورا همچنی تاکید کرد دادرسی قانونی و جنایی و اصول دادرسی عادلانه مستلزم ادله‌ای است که دادستانی کل سعودی از ترکیه خواسته‌است تا عدالت بر اساس احکام اسلام و سیستم پادشاهی سعودی اجرا شده و از سیاسی کردن پرونده جلوگیری شود.
مرکز دعوت اسلامی آمریکای لاتین و کشورهای کارائیب نیز تاکید کرد بیانیه دادستانی کل سعودی حاکی از شیوه صادقانه و قاطعانه سعودی برای مجازات مجرمان این جنایت با هر عنوانی که هستند بوده و همچنین نشان دهنده اجرای عدالت و سپردن متهمان به دست عدالت است.
احمد الصیفی رئیس این مرکز عنوان کرد چنین اقداماتی از جانب پادشاهی سعودی به دستور خادم حرمین شریفین عجیب نیست که از دادستانی کل بخواهد اقدامات لازم را انجام داده تا به حقایق دست یافته و مجرمان در سایه قوه قضائیه‌ای مستقل و عادل مجازات شوند.