پاریس: میشل ابونجم

مردم فرانسه قرار است امروز شنبه به منظور اعتراض به وضعیت موجود و رساندن صدایشان به رئیس‌جمهور، در تمام نقاط کشور عصیان مدنی برگزار کنند و جاده‌های اصلی و همچنین راه منتهی به کاخ الیزه را ببندند.
به گزارش الشرق الاوسط، آنچه این عصیان مدنی را از فعالیت‌های دیگر متمایز می‌کند، خودجوش بودن آن توسط مردم است چراکه هیچ‌گونه حزبی یا اتحادیه‌ای فراخوان آن را نداده‌اند. بلکه با ابتکار عمل فعالان با کمک گرفتن شبکه‌های اجتماعی صورت گرفت.
این فراخوان مردمی به صورت تدریجی جدیت پیدا کرد و به حدی رسید که اکنون دولت فرانسه به صورت وسیعی از شروع آن هراس دارد.
کارشناسان معتقدند که این حرکت اعتراضی، نتیجه روی هم انباشته شدن اعتراض‌های دیگر از زمان شروع ریاست جمهوری ماکرون بوده‌است. این در حالی است که وی و دولتش علاقمندند این مشکل اجتماعی را با راه‌کار سیاسی حل کند.
دقیقاً موج اعتراضات از زمان «رسوایی بنعالا» یکی از اعضای گارد محافظتی رئیس‌جمهور، هنگامی که در روز کارگر دو معترض را مورد ضرب و شتم قرار داد، شروع شد. سپس موج استعفای وزرای ماکرون که مهمترین آنها نیکولا هولو وزیر محیط زیست و جیرار کولومپ وزیر کشور بود آغاز شد.
هواداران ماکرون پس از این مشکلات به شدت کاهش یافتند، به طوری که تقریباً ۲۶ درصد از مردم این کشور سیاست‌های وی را تأیید می‌کنند. البته ماکرون و مسئولان دولتش نیز سعی کردند از طریق رسانه‌های جمعی، سیاست‌های اجرایی خود را برای فرانسوی‌ها توضیح دهند و تصور ذهنی مردم از اینکه ماکرون «رئیس‌جمهور پولداران» است را از بین ببرد، اما تمام تلاش‌های وی و دستیارانش بی‌نتیجه ماند و مردم به ستوه آمدند و قرار است امروز شنبه فراخوان عصیان مدنی «جلیقه‌های زرد» را به رخ کاخ نشینان بکشند تا پیام اعتراضی آنها به گوش ماکرون برسد و «شنبه سیاه» را در تاریخ وی ثبت کنند.
ماکرون در هفته گذشته به عنوان رئیس‌جمهور جوان اصلاح‌طلب فرانسه، میزبان ۷۲ رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و ده‌ها مسئول خارجی دیگر به مناسبت جشن یکصدمین سال پایان جنگ جهانی اول بود.