ریاض – عبد الهادی حبتور

آلیستر برت وزیر مشاور انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا بر لزوم دسترسی آژانس های سازمان ملل در یمن به اطلاعات لازم و «اجتناب از ارائه اطلاعات گمراه کننده و نادرست» تاکید کرد.

برت در گفت و گو با «الشرق الاوسط» در جریان سفر به ریاض گفت همه باید با آژانس های سازمان ملل که در حال انجام ماموریت دشواری در یمن هستند همکاری کنند.

او در پاسخ به سوالی درباره گزارش اخیر سازمان ملل درباره نقض حقوق کوکان یمنی و بحث و جدلی که درباره این گزارش مستند بر اطلاعات غیر دقیق همراه بود افزود «مساله مهم این است که باید همه طرف ها به اطلاعات دقیق دست یابند چرا که برخی مسائل مورد اختلاف بوده و ممکن است برخی افراد اطلاعات غلط در این باره ارائه دهند.»

برت خاطر نشان کرد «همکاری با آژانس های سازمان ملل ضروری است. آنها ماموریت دشواری انجام می دهند. به نظر من مساله مهم این است که مسائل مورد اختلاف باید برطرف شوند تا دیگر شاهد انتشار چنین گزارش هایی نباشیم.»

وزیر مشاور انگلیس یاد آور شد که هدف سفر از عربستان سعودی انجام هماهنگی و اقدام مشترک در خصوص یمن و بررسی راهکارهایی برای پایان جنگ در یمن است.

او افزود «این اولین باری است که به عنوان وزیر امور خاورمیانه و شمال آفریقا به عربستان سعودی سفر می کنم. یکبار باعادل الجبیر وزیر امور خارجه در نیویورک دیدار کردم و یکبار هم تلفنی صحبت کردیم. موضوع مذاکرات من و الجبیر مساله یمن است و اینکه چگونه می توان اقدامات مشترکی برای پایان دادن این جنگ انجام داد و از فعالیت های فرستاده سازمان ملل در یمن حمایت کرد.»


آلیستر برت گفت انگلیس در همه اقدامات با عربستان سعودی و امارات و آمریکا برای پایان دادن به بحران یمن و ایجاد راهکار سیاسی هماهنگی می کند.

او یادآور شد «ما در دوره اخیر تماس های فشرده ای با عربستان سعودی و امارات و آمریکا و سازمان ملل داشتیم و معتقدیم که تنها راه پایان بحران یمن از طریق مسالمت آمیز صورت می گیرد. کشمکش در این کشور منجر به کشته شدن بسیاری از مردم شد. شرایط انسانی فاجعه بار است. ما در خصوص افزایش شمار گرسنگان و افراد مبتلا به وبا بسیار نگرانیم. نمی توان از طریق جنگ به راه حل دست یافت. از همه طرف های درگیر می خواهیم به اقدامات جنگی پایان داده و از تلاش های فرستاده سازمان ملل و بازگشت به مذاکرات سیاسی همه جانبه حمایت کنند. ما از ائتلاف عربی و التزام آن به حمایت از عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مشروع یمن حمایت می کنیم.»

برت گفت «انگلیس هم مثل متحدان خود در منطقه نسبت به اقدامات ایران و حمایت این کشور از گروه های تروریستی مثل «حزب الله» و گروه حوثی و غیره نگران است. انگلیس و ایران با یکدیگر رابطه دارند و ما این نگرانی ها را با آنها در میان گذاشته ایم.»
او در پاسخ به سوالی در مورد موضع انگلیس درباره تحولات اخیر در خصوص برجام و سیاست اخیر آمریکا گفت «از منظر انگلیس برجام و سیاست های ایران دو امر جداگانه هستند اما این بدین معنا نیست که انگلیس درباره اقدامات و رفتار ایران نگران نیست. برخی افراد ایرانی به دلیل نقض حقوق بشر در فهرست تحریم انگلیس قرار دارند. ما معتقدیم که می توان در خصوص پرونده های منطقه با ایران برخورد قوی داشته باشیم اما امیدواریم که آمریکا از برجام کنار نکشد. ما باید این راه را تا آخر ادامه دهیم. این برای چشم انداز روابط با ایران و در کل برای منطقه مهم است اما می توان به فشارها بر ایران در مورد فعالیت های دیگرش ادامه داد»


  برت روابط عربستان سعودی و بریتانیا به ویژه در حوزه تجارت و امنیت را «بسیار مهم» برای انگلیس ارزیابی کرده و گفت «یکی از اهداف سفرم به سعودی بررسی راهکارهای گسترش روابط دو جانبه بود. من در دیدار با سرکنسول های بریتانیایی که در عربستان سعودی کار می کنند درباره فرصت های گردشگری و چشم انداز عربستان سعودی ۲۰۳۰ و نقش محتمل انگلیس در این زمینه صحبت کردیم.»

برت گفت «همکاری بین بریتانیا و کشورهای خلیج به ویژه عربستان سعودی در حوزه امنیت خوب پیش می رود. عربستان سعودی با ارائه اطلاعات امنیتی از وقوع یک حمله تروریستی در بریتانیا جلوگیری کرد.» او افزود «انگلیس و عربستان سعودی برای مبارزه با داعش در عراق با یکدیگر همکاری می کنند. این روابط امنیتی برای بریتانیا بسیار مهم و محوری به شمار می رود. ما در حال تبادل اطلاعات امنیتی با عربستان سعودی هستیم و در گذشته هم بعد از دریافت اطلاعاتی از عربستان سعودی از وقوع حمله تروریستی در کشور جلوگیری کردیم.»