منامه: عبید السهیمی

سپهبد شیخ راشد بن عبد الله آل خلیفه وزیر کشور بحرین گفت ایران به ۱۶۰ بحرینی تحت پیگرد دستگاه امنیتی این کشور که در عملیات تروریستی و ایجاد بی ثباتی دست داشتند پناه داده است.

او افزود «دادگاه ضمن سلب تابعیت از این تروریست ها برای آنها حکم صادر کرده است. این افراد متهم به انجام عملیات تروریستی شدند که منجر به به شهادت رسیدن ۲۵ مامور پلیس و زخمی شدن ۳۰۰۰ نفر دیگر شده است.»

آل خلیفه با حمایت از استراتژی جدید دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران گفت این سیاست راهبردی جلوی تعارفات سیاسی که توسط ایران برای دخالت در امور کشورهای دیگر مورد بهره برداری قرار می گیرد را می گیرد. ایران از طریق همین اظهارات دیپلماتیک و از طریق بازوهای گوناگونی مثل سپاه و «حزب الله» به صدور اقدامات خرابکارانه و تروریستی خود می پردازد.

آل خلیفه خاطر نشان کرد بی گمان استراتژی آمریکا در راستای برقراری امنیت و صلح جهانی به طور عام و حفظ امنیت منطقه ای خلیج عربی به طور خاص تعریف می شود.

او یادآور شد «بحرین از تلاش های منطقه ای و بین المللی و در راس آنها آمریکا حمایت می کند. کلیه این تلاش ها در گسترش مقابله و خشکاندن منابع مالی و ریشه های فکری و فرقه ای افراطی تروریسم سهیم هستند.»
او از اظهارات ژنرال جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا درباره اینکه آمریکا قطعا جلوی ارسال مواد انفجاری از ایران به بحرین را خواهد گرفت تمجید کرد.

وزیر کشور بحرین افزود «رابطه مستقیمی بین سپاه پاسداران و اقدامات تروریستی در بحرین وجود دارد. بحرین همواره جلوی تهدیدات تروریستی ایستاده و خیلی از عملیات تروریستی را خنثی کرده است. بنا به شواهد عینی و اطلاعات دستگاه های امنیتی سپاه پاسداران ایران به آموزش تروریست ها می پردازد. این عوامل تروریستی در پادگان های سپاه برای ساخت مواد انفجاری و بکاربردن اسلحه اوتوماتیکی و بمب های دست ساز آموزش می بینند. سپاه همچنین در انتقال مواد انفجاری به بحرین نقش دارد و از عوامل تروریستی در بحرین حمایت مالی می کند. سپاه ماموریت آموزش و تشکیل هسته های تروریستی مثل گروه تروریستی (سرایا الاشتر)‌ و عضو گیری آنها را به منظور ایجاد بی ثباتی در بحرین و عربستان سعودی به عهده دارد.
وزیر کشور بحرین گفت برخی این افراد مورد پیگرد که دستگیر شده اند اعتراف کرده اند که در پادگان های سپاه پاسداران ایران دوره آموزش تسلیحاتی و ساخت مواد منفجره دیده اند. این افراد در گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال قرار دارند.»
وی خاطر نشان کرد «مواد منفجره مصادره شده که از ایران وارد شده بیش از ۲۴ کیلوگرم است. علاوه بر این، حمایت مالی و لجستیکی ایران از این عوامل تروریستی برای انجام عملیات تروریستی در پادشاهی بحرین را نباید نادیده گرفت.»

شیخ راشد بن عبد الله آل خلیفه افزود «خصومت ورزی های ایران ضد بحرین به وضوح در اظهارات و مداخله گری های رسمی و رو به رشد این کشور در بحرین قابل مشاهده است. مقام های ایران از سال ۲۰۱۱ تا کنون ۲۵۴ بار اظهارات خصمانه علیه بحرین عنوان کرده اند . ۷۱ شبکه ماهواره ای چند زبانه که منابع مالی آنها توسط ایران تامین می شود همواره علیه بحرین فعالیت می کنند.
وزیر کشور بحرین گفت بحرین بارها و بارها درباره دخالت های آشکار و خطرناک ایران در کشور بحرین و منطقه هشدار داده است. ایران با شیوه های گوناگون به جذب افراد تندرو و گروه های فرقه ای پرداخته و از آنها حمایت مالی و آموزشی و رسانه ای می کند و به آنها حتی پناه می دهد. ما از شواهد به دست آمده در عملیات مصادره و خنثی سازی مواد انفجاری در برخی انبارها به این نتیجه رسیده ایم.
وی گفت دخالت گری های ایران دارای جنبه های خطرناکی بوده و بر پایه صدور تفکر افراطی و فرقه ای استوار است. ما برای مقابله با اقدامات ایران باید تلاش های منطقه ای و بین المللی در راستای ریشه کن کردن کانون های تروریستی را افزایش داده و حمایت های مالی و تسلیحانی ایران از شبه نظامیان تندرو را متوقف کنیم.