پارلمان خواستار تحقیق در این زمینه شد و وزیر خارجه را فردا استیضاح می‌کند

بغداد: فاضل النشمی

انتشار خبر سفر تعدادی از مقامات عراقی به اسرائیل موجب واکنش‌های شدیدی در این کشور شد. حسن الکعبی معاون اول رئیس پارلمان خواستار تحقیق و بازجویی از این افراد شد و گفت: «این افراد از خطوط قرمز عبور کردند».
به گزارش الشرق الاوسط، وزیر خارجه اسرائیل در توئیتر خود این خبر را فاش کرد، همچنین بعد از آن رسانه‌های اسرائیلی نیز در گزارش‌هایی از سفر سه هیئت عراقی به اسرائیل طی چند ماه اخیر خبر دادند.
در این گزارش‌ها آمده‌است: «حدود ۱۵ شخصیت برجسته شیعه و سنی از عراق به اسرائیل سفر کرده و از مکان‌هایی مانند مرکز میراث یهودیان مهاجر عراق در شهر اور یهودا و مؤسسه یادفاشیم که به موضوع «هولوکاست» می‌پردازد، بازدید کردند. آنها با دانشگاهیان اسرائیلی نیز دیدار کردند».
به گزارش منابع سیاسی هدف از این سفرها زمینه‌سازی برای روابط بین دو کشور است، چرا که در عراق گرایشی مثبت نسبت به اسرائیل وجود دارد.
شبکه خصوصی «حداشوت» اسرائیل گفت: «عراقی‌هایی که به اسرائیل سفر کردند از مقامات داخلی این کشور بودند و بر این امر تأکید کردند که سفر آنها غیررسمی است و باید برای جلوگیری از ایجاد خشم در عراق و ایران مخفی باقی بماند».
یهودیان عراقی ساکن اسرائیل همواره خواستار عادی سازی روابط بین عراق و اسرائیل بودند، اما این امر هنوز بسیار حساس است، به‌ویژه اینکه اسرائیل تنها کشوری بود که از استقلال منطقه کردستان در سال ۲۰۱۷ حمایت کرد.
کمیته روابط خارجی پارلمان عراق روز گذشته این اقدامات را یک بازی برای این ایجاد فتنه در عراق قلمداد و اعلام کرد: «بررسی این امر از صلاحیت‌های دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیت ملی است و آنها پس از تحقیق در این خبر، آن را تأیید یا نفی می‌کنند».
فرات التمیمی عضو کمیته روابط خارجی پارلمان نیز گفت: «این کمیته روز چهارشنبه محمد علی الحکیم وزیر خارجه عراق را برای استیضاح و پاسخگویی به مجلس فرا می‌خواند و از او دربارهٔ موضوع سفر مقامات عراقی به اسرائیل و اظهارات وی در خصوص حل مسئله فلسطین از طریق تشکیل دو کشور سؤال خواهیم کرد».
گفتنی است اظهارات وزیر خارجه عراق در زمینه حل مسئله فلسطین و تشکیل دو کشور نیز در هفته گذشته باعث تنش در این کشور شد و بسیاری از محافل سیاسی خواستار برکناری وی شدند.