تظاهرات مردمی در صنعا پایتخت یمن علیه پیشروی نیروهای حوثی - عکس از رویترز

تظاهرات مردمی در صنعا پایتخت یمن علیه پیشروی نیروهای حوثی – عکس از رویترز

به گفته منابع یمنی، گروه‌های سیاسی این کشور از جمله گروه انصارالله متعلق به حوثی ها و نیز جنبش یمن جنوبی روز شنبه توافقنامه‌ای را امضا کرده اند که بر اساس آن رییس جمهور این کشور و نخست‌وزیر، دولتی تکنوکرات را تشکیل خواهند داد.

بر اساس این توافق، عبد ربه منصور هادی، رییس جمهور این کشور و خالد بحاح نخست‌وزیر مکلف شده اند دولتی تکنوکرات را براساس معیارهایی که در سند صلح و مشارکت ملی بر سر آن توافق شده بود، تشکیل دهند.

یک منبع یمنی به خبرگزاری آناتولی گفته است که این توافقنامه پس از گفت‌وگوها و مذاکراتی میان گروه‌های سیاسی یمن صورت گرفت.

“جمال بن عمر” نماینده سازمان ملل در یمن هم اعلام کرد که گروه های مختلف سیاسی یمن از جمله انصارالله، توافقنامه ای را درخصوص تشکیل دولت جدید امضاء کردند.

این توافقنامه بر داشتن شایستگی لازم و همچنین بی طرف و مستقل بودن همه گزینه های پیشنهادی برای تصدی پستهای وزارتی تاکید دارد.

در مقابل گروههای سیاسی یمن با امضای این توافقنامه متعهد شدند که پس از اعلام تشکیل دولت جدید توسط هادی و بحاح از آن حمایت کنند.

محمد القباطی سخنگوی ائتلاف احزاب اللقاء المشترک در یمن پیشتر اعلام کرده بود که گروه‌های سیاسی یمن طی ساعت‌های آتی توافقنامه‌ای برای تشکیل دولتی تکنوکرات امضا خواهند کرد.

در بیانیه احزاب یمنی آمده است: نخست‌وزیر انتخاب وزرای دولت جدید را با مشورت و گفت‌وگو با عبد ربه منصور هادی برعهده خواهد گرفت و ما از رییس جمهور و نخست‌وزیر می‌خواهیم تا دولت تکنوکرات ملی را براساس معیارهای توافق‌شده در سند صلح مشارکت ملی تشکیل دهند.

در این بیانیه زمان تشکیل دولت جدید مشخص نشده است، اما برخی از اعضای حزب‌هایی که در مذاکرات شرکت کرده بودند، اعلام کردند که احتمالا تشکیل دولت طی چند روز یا حدود یک هفته آینده صورت بگیرد.

حوثی‌های یمن روز جمعه به رییس جمهور این کشور ۱۰ روز مهلت داده بودند تا دولت جدید را تشکیل بدهد.

پیش از این در ماه سپتامبر اعلام شده بود که در پی فشار عمان و ایران بر جنبش شیعی حوثی های یمن، حوثی ها و دولت مرکزی این کشور ظاهرا به توافقی برای پایان دادن به خونریزی که اخیرا این کشور را فراگرفته، نزدیک تر شده اند.

در آن هنگام منابعی در یمن به الشرق الاوسط گفتند که تلاش های جدید بین المللی و منطقه ای برای تحقق توافقی بین حوثی های شیعه یمن و دولت مرکزی به منظور پایان دادن به مناقشه کنونی در چندین منطقه در این کشور بین نیروهای شورشی و نیروهای دولتی به همراه قبایل متحد آنها، در جریان است.

یک منبع بلندپایه یمنی که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با الشرق الاوسط به میانجیگری عمانی – ایرانی اشاره کرد که تلاش دارد به حوثی ها برای امضای توافقی با واسطه سازمان ملل فشار آورد.

حوثی ها پیشتر با مطرح کردن «دخالت خارجی» که اشاره آن به بیانیه گروه ۱۰ در محکومیت حوثی ها به خاطر مسئولیت آنها در وخامت اوضاع امنیتی در این کشور بود، گفتگو ها با دولت یمن را متوقف کرده بودند.