آمریکا که در هفده سال گذشته در باتلاق جنگ در افغانستان گرفتار بوده حالا خود را برای جنگ علنی دیگری در سوریه آماده می کند. دولت آمریکا به تازگی اعلام کرد تا زمانی که ایران در سوریه هست نیروهای آمریکایی در سوریه باقی می مانند.

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه (۲۴ سپتامبر) در نشست خبری گفت «زمانی خاک سوریه را ترک می کنیم که نیروهای ایرانی و نیز متحدان و گروه های مسلح ایران به درون مرزهایشان بازگردند».

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا هم در ماه ژوئن گفت «خروج نیروهای نظامی از سوریه بعد از پایان نبرد با گروه دولت اسلامی اشتباه استراتژیکی خواهد بود.» با این حال اما خروج نیروهای آمریکا برای نخستین بار تا این اندازه به حضور نیروهای ایرانی و هواداران ایران در سوریه گره خورده است. این عامل می تواند ماهیت دخالت در سوریه که تحت عنوان مبارزه با جهادی هایی که حمله های خونین در اروپا انجام می دهند موجه شده است را دستخوش تغییر کند. حالا جنگ نه با گروه دولت اسلامی بلکه با ایران در حال شکل گیری است. هزاران نیروی حزب الله لبنان در سوریه در کنار نیروهای حکومتی می جنگند و مستشاران ایرانی هم از این نیروها حمایت می کنند.
متیس افزود «سیاست آمریکا در سوریه تغییر نکرده است. هدف ما در سوریه شکست گروه دولت اسلامی است و اینکه اطمینان حاصل کنیم که این گروه دیگر بازنمی گردد».

وزیر دفاع آمریکا که معمولا اظهاراتش محتاطانه تر از بولتون است گفت «شرایط روی زمین پیچیده است. مسائل حساس فراوانی وجود دارند».

دولت فرانسه از احتمال آغاز یک جنگ علنی در سوریه ابراز نگرانی کرد. جان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه روز دوشنبه (۲۴ سپتامبر) گفت «چنانچه راهکار سیاسی در سوریه ایجاد نشود احتمال آغاز «جنگ همیشگی در منطقه پیرامون سوریه وجود دارد».

لودریان در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل افزود «هم بشار اسد (رییس جمهور سوریه) و هم حامیانش باید در راستای ایجاد راهکار سیاسی بکوشند، وگرنه منطقه در مسیر یک جنگ همیشگی قرار خواهد گرفت».
او خاطر نشان کرد «پنج ارتش در سوریه روبروی هم قرار دارند. تحولات اخیر نشان می دهد که خطر آغاز جنگ منطقه یک تهدید واقعی است».

اندرو باراسیلیتی از پژوهشکده رند کورپوریشن می گوید «در کنار احتمال بروز اختلاف نظر بین اعضای ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا که در راستای حمایت از نیروهای سوریه دموکراتیک (ائتلاف کردی عربی) عملیات نظامی در شمال سوریه انجام می دهد این تحول راهبری ممکن است تهدیدزا باشد».

این کارشناس مسائل امنیت ملی افزود «ترامپ چه در دوره نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری و چه در دوره ریاست جمهوری اش گفت جنگ در عراق اشتباه بود و او به دنبال خروج نیروهای آمریکایی از سوریه است».

او خاطر نشان کرد «سیاست آمریکا بر حضور در سوریه متکی است. این سیاست تا زمانی که نیروهای ایرانی در سوریه هستند تغییر نمی کند و ایران هم گویا عجله ای برای خروج از سوریه ندارد. بدین ترتیب، احتمال تشدید درگیری ها یا افزایش وقوع حوادثی با ارتش روسیه وجود دارد».