اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران که اختلاف نظر شدیدش با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران از همان نخستین روزهای ریاست جمهوری احمدی نژاد ابراز شده بود، بار دیگر به صورت علنی و جدی به انتقاد از عملکرد دولت وی پرداخته و گفته است که “در هشت سال گذشته ما گرفتار بودیم.”

به گزارش خبرگزاری ها، اکبر هاشمی رفسنجانی روزپنج شنبه در سومین سمپوزیوم بین‌المللی ایران ۱۴۰۴ که در تهران برگزار شد گفت: ” در طول چند سال اخیر بخاطر سیاست های نادرست خیلی از امکانات را از دست دادیم و اگر سیاست های پیش بینی شده درست عملیاتی می شد ما از قطر در برداشت نفت و گاز عقب نمی ماندیم.

وی افزود: “متاسفانه بسیاری از کارهایی که برنامه ریزی شد، بر روی کاغذ ماند. وقتی برنامه چهارم توسعه را با توجه به سند چشم انداز تدوین کردیم در مجمع اصلاح شد و خیال می کردیم با این کار راه باز می شود تا نیروهای مردمی به میدان بیایند، اما شاهد بودیم که به اهدافمان نرسیدیم و به جای نزدیک شدن به آن اهداف، دور شده ایم.”

محمود احمدی نژاد پیش از این بارها و به مناسبت های مختلف به انتقاد جدی از شیوه مدیریتی و الگوی اقتصادی هاشمی رفسنجانی پرداخته بود. وی به عنوان نمونه در خرداد ماه سال ۱۳۸۴ در جمع بعضی از نمایندگان مجلس ایران گفته بود: “مخالف رانت‌خواری و استیلا‌ی خانوادگی بر ثروت کشور هستم. من دست مافیای قدرت و قبیله را از نفت کوتاه خواهم کرد و جانم را به پای آن خواهم گذاشت. نفت باید بر سر سفره‌های مردم باشد. بحث سر بی‌عدالتی، تخریب کرامت انسان‌ها و توسعه فقر و فساد است”..

وی همچنین در اواخر خرداد همان سال و پس از برگزاری انتخابات سال ۱۳۸۴ که به پیروزی احمدی نژاد انجامید گفته بود: “پیام مردم در انتخابات فریاد بلند علیه بخشی از مدیریت جامعه بود که یک حلقه از جامعه را شکل داده‌اند و با سیاست‌های غلط اقتصادی اقدامات خود را انجام می‌دهند و حلقه خود را کاملاً به روی فریاد مردم بسته‌اند. ”

هاشمی رفسنجانی روز پنج شنبه همچنین در سخنانش گفت: “در این مدت اقتصاد کوچک و مردم ما فقیر شدند البته شاید برخی این فقر را احساس نکنند، اما وقتی اقتصاد کوچک می شود، مردم هم فقیر می شوند؛ چراکه آنطور که باید از منابع انرژی استفاده نشده است.”

وی در ادامه افزود: “ما همه امکانات را در طول این چند سال گذشته بخاطر سیاست های نادرست برخی از دست دادیم، البته کار از اختیار ما در رفته و برگرداندن آن سخت است.”

هاشمی رفسنجانی دیماه امسال هم در جریان سفر به کرمان گفته بود: “دولت قبل با فریب‌ روستائیان، می‌خواست با پول یارانه‌ها در انتخابات پیروز شود. طی سال، دو سه برابر از روستائیان گرفته می‌شود و مقداری را به نام یارانه و با منت به خودشان برمی‌گردانند.”

هاشمی گفت: “بسیاری از مجلسی‌ها هم طرفدار او بودند، اما همین مردم و روستائیان، ما را به میدان آوردند و نتیجه درست را هم به دست آوردند، دنیا فهمید که ملت ایران به سمت تفکری پیش رفته است که می‌توان با آن همکاری کرد.”