مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران - عکس از ایسنا

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران – عکس از ایسنا

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که کشورش درباره بازگشایی سفارتخانه های ایران و بریتانیا عجله ای ندارد.

مرضیه افخم روز چهارشنبه در جریان جلسه هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر گفت: «بحث بازگشایی سفارتخانه‌ها روندی کاملا تدریجی و گام به گام است که مقدمات آن باید فراهم شود، در عین حال اعلام کرده ایم که در این مورد عجله ای نداریم.»

وی همچنین سخنان اخیر کامرون در مجمع عمومی سازمان ملل را محکوم کرد و گفت: «سخنرانی آقای کامرون دور از عرف دیپلماتیک بود و نارضایتی مسئولان کشور نیز نسبت به این مسئله اعلام شد.»

وی افزود که سخنان تاثیراتی نیز در فضای کار داشته است.

خانم افخم دو هفته پیش هم در پی اظهارات کامرون گفته بود: «باعث تاسف است دولتی که با اقدامات و حمایت‌های خود از تروریست‌ها، منطقه ما و جهان را به شر داعش مبتلا ساخته است، به خود اجازه می‌دهد درباره کشوری که همواره در مبارزه با این پدیده شوم پیشقدم بوده است، قضاوت نابجا کند.»

دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل، و تنها یک روز پس از دیدار تاریخی با حسن روحانی همتای ایرانی اش، تهران را به حمایت از تروریسم متهم و از نحوه برخورد جمهوری اسلامی با مردم ایران انتقاد کرد.

آقای کامرون با اشاره به بحران منطقه‌ای ناشی از پیشروی گروه داعش در عراق و سوریه، گفته بود که “باید به ایران فرصت داده شود تا نشان دهد که می‌تواند به جای اینکه بخشی از مشکل محسوب شود، بخشی از راه حل باشد.”

در پی این اظهارات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، خواستار عذرخواهی رسمی دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا به علت سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شد.

این کمیسیون در بیانیه ای که اعلام کرد که «توسعه رابطه با انگلیس در این مقطع تا عذرخواهی رسمی نخست وزیر انگلیس به مصلحت» نیست.

حسن روحانی، رییس جمهور ایران هم در بازگشت از مجمع عمومی سازمان ملل و در واکنش به اظهارات آقای کامرون گفت: «همه ما باید بدانیم قرن بیست و یکم است و هرکس بخواهد برگردد و در فضای قرن نوزدهم فکر کند، خودش ضرر کرده.»

روابط ایران و بریتانیا در حال حاضر در سطح کاردار غیرمقیم است و سفارت بریتانیا در تهران هم تعطیل است.

آیا ظریف به ریاض می رود؟

خانم افخم روز چهارشنبه همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر خارجه ایران به ریاض پس از دیدار وی با همتای سعودی در نیویورک گفت: «روند گفتگوها رو به جلو است و گفتگوهای مستقیم و انجام سفر در دستور کار قرار دارد، امیدواریم در برنامه آقای ظریف این سفر انجام شود.»

وی افزود: «همواره اعلام کردیم موضوعات منطقه از طریق گفتگو و همکاری می تواند حل شود و جمهوری اسلامی ایران بر اصول سیاسی پایبند است.»

مرضیه افخم، در بخش دیگری از صحبت‌هایش گزارش تازه احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، را رد کرد.

خانم افخم گفت: “این گزارش به صورت یکجانبه، به دور از واقعیات و بدون رعایت مقررات وظایف مربوط به مامورین از جانب شورای حقوق بشر تهیه شده و فاقد وجاهت حقوقی لازم است.”

احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در تازه‌ترین گزارش خود، از اعدام حداقل ۸۲۵ نفر در ایران از تیر ۹۲ تا تیر ۹۳ خبر داد و این آمار را نشاندهنده «افزایش نگران کننده» مجازات اعدام در ایران دانست.

ملاقات سه جانبه ظریف، کری و اشتون

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین گفت که مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ برای رفع اختلافات درباره هسته‌ای ایران، هفته آینده در وین، پایتخت اتریش، از سر گرفته می‌شود.

قبل از این به نقل از دیپلمات‌ها نقل شده بود که احتمال دارد محمد جواد ظریف و جان کری، وزرای خارجه ایران و آمریکا، به همراه کاترین اشتون، در این چارچوب با یکدیگر دیدار کنند.

ایران مدل جدید قرادادهای نفتی اش را رونمایی می کند

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران گفته است که الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران که قرار است در لندن رونمایی شود، به زودی در وزارت نفت نهایی می شود.

آقای زنگنه در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) وابسته به وزارت نفت ایران گفته است که مدل این قراردادها پس از نهایی شدن برای تایید به دولت ارسال می شود.

به گفته وزیر نفت ایران مدل جدید قراردادها به تصویب مجلس نیاز ندارد و بر اساس قوانین باید در دولت نهایی شود.

این مدل قراردادها در کنفرانسی در لندن که پس از یک بار تعویق قرار است اوایل سال آینده میلادی برگزار شود، به شرکت های بین المللی نفتی معرفی خواهد شد.

آقای زنگنه اسفندماه گذشته هم در ھمایش ھم اندیشی نظام جدید قراردادھای صنعت نفت با یادآوری تدوین قراردادھای بیع متقابل در ١٨ سال پیش گفته بود: «قراردادھای بیع متقابل در زمان خود توانستند با جذب سرمایه خارجی ظرفیت تولید نفت و گاز ایران را افزایش دھند.»

وی همچنین گفته بود: «امروزه شرایط بازارھای جھانی نسبت به شرایط صنعت نفت در سال ١٩٩٠ تفاوتھای بسیاری داشته، از این رو باید با بررسی نقاط مثبت و منفی قراردادھای بیع متقابل به فکر جذب سرمایه و فناوری روز دنیا باشیم.»

در قراردادهای بیع متقابل که در سال های اخیر به کار گرفته می شده است، شرکت های خارجی در پروژه های نفتی سهم مدیریتی نداشته و صرفا به عنوان پیمانکار با شرکت ملی نفت ایران کار می‌کردند.

منابع ایرانی می گویند در قراردادهای جدید نفتی جذابیت های لازم برای افزایش مشارکت شرکت های خارجی در قراردادها گنجانده شده است.