جان کری وزیر خارجه آمریکا - عکس از رویترز

جان کری وزیر خارجه آمریکا – عکس از رویترز

در شرایطی که مذاکرات هسته ای بین ایران و غرب به مراحل تازه ای وارد می شود، وزیر خارجه آمریکا سخنانی را درباره قرارداد نفتی ایران و روسیه و نیز زمان دستیابی ایران به سلاح هسته ای گفته است که از نظر کارشناسان ممکن است بر روند مذاکرات تاثیر بگذارد.

جان کری که روز سه شنبه در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا حاضر شده بود با اشاره به حرکت ایران و روسیه در جهت عقد قراردادی به منظور مبادله نفت در برابر کالا گفت که اگر این دو کشور در این زمینه اقدام کنند، آمریکا تحریم هایی را اعمال خواهد کرد.

وی گفت که دولت اوباما به ایران و روسیه در مورد قرارداد نفتی هشدار داده است و افزود که چنین قراردادی توافق موقت (هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵) را نقض می کند و می تواند موجب تحریم های آمریکا شود.

در همین حال به نوشته ی آسوشیتدپرس، وزیر خارجه آمریکا نگفت که این تحریم ها علیه ایران است.

همچنین کری اشاره ای به این نکته که آیا بطور اتوماتیک با امضای این قرارداد، تحریم های آمریکا نیز افزایش پیدا می کند نکرد.

پس از امضای توافق نامه هسته ای در آذرماه گذشته میان ایران و ۱+۵، خبرگزاری رویترز در خبری از مذاکرات تهران و مسکو برای عقد قراردادی نفتی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار خبر داد. آمریکا در ابتدا اعلام کرد که این قرارداد به توافق هسته ای لطمه می زند و ممکن است در بلندمدت موجب بی میلی تهران برای رسیدن به توافق جامع هسته ای شود اما مقامات ایرانی و روس اعلام کردند که این قرارداد با تحریم های بین المللی و همچنین توافق هسته ای منافاتی ندارد.

با وجود این آمریکا همچنان به این قرارداد بدگمان است. این بدگمانی با اوج گرفتن تنش های میان مسکو و واشنگتن بر سر کی یف افزایش یافته و کاخ سفید که در تلاش است با کمک کشورهای اروپایی به نوعی پاسخ اقدامات کرملین در کریمه و اوکراین را بدهد اکنون نگاهی ویژه به گفتگوهای نفتی تهران و مسکو دارد.

جان کری از سوی دیگر به موضوع دیگری نیز اشاره کرد و گفت که در حال حاضر «اگر ایران تصمیم بگیرد بمب اتمی بسازد، این توانایی را دارد که در مدت دو ماه، مواد لازم برای ساخت آن را تولید کند.»

وی گفت: «من فکر می‌کنم امروز این را همه می‌دانند که ما با یک دوره معروف به “زمان رسیدن” ظرف دو ماه روبرو هستیم».

به نوشته خبرگزاری رویترز، “زمان رسیدن” طول دوره‌ای است که ایران می‌تواند اورانیوم لازم برای تولید یک بمب اتمی را تولید کند، اگر تصمیم بگیرد که این سلاح کشتار جمعی را بسازد.

قدرت‌های غربی برای طولانی کردن این دوره از ایران خواسته‌ اند که از شمار سانتریفوژهای خود برای غنی سازی اورانیوم و همچنین میزان مواد تولید شده بکاهد و میزان تحقیق بر روی فناوری‌های جدید را محدود کند. تهران همچنین باید اجازه دهد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور سر زده از تاسیسات هسته‌ای اش بازدید کنند.

مقامات ایران پیش از این بارها درباره چنین اظهاراتی واکنش نشان داده و آنها را غیرسازنده خوانده اند.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز یکشنبه گذشته برخی تحلیل های ارائه شده از سوی محافل آمریکایی درمورد برنامه هسته ای ایران را ناشی از پیش فرض های غلط، اطلاعات ناقص درمورد ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران ومبانی آن دانست واین اظهارات را غیر سازنده و شک برانگیز دانست.

افخم افزود: در شرایطی که مذاکرات بین جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ ادامه دارد، شبهه افکنی و توصیه های ناشی ازمنفی نگری با استناد به نظریات افراد تندرو، نمی تواند کمکی به این روند کند.

ایران و کشورهای آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در قالب گروه پنج به علاوه یک در حال مذاکره برای دستیابی به توافق نهایی برای حل و فصل برنامه هسته‌ای تهران هستند.

در حالی که غرب می‌گوید هدف ایران از دنبال کردن برنامه هسته‌ای اش و گسترش آن، دستیابی به دانش ساخت بمب اتمی است تهران این ادعا را رد کرده و هدف از این برنامه را استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای و تولید برق عنوان می‌کند.

طرفین از روز سه شنبه، ۱۹ فروردین، دور سوم مذاکرات خود را در وین آغاز کردند و آن گونه که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفته است این امید هست که از اردیبهشت ماه پیش نویس توافق جامع و نهایی تهیه شود.

مایکل مان، سخنگوی کا‌ترین اشتون که نمایندگی گروه پنج به علاوه یک در گفت‌وگو‌ها با ایران را بر عهده دارد، به خبرنگاران گفت که «ما بسیار درگیر جزئیات و مذاکرات مهم هستیم و به سختی تلاش می‌کنیم تا این روند پیشرفت داشته باشد.»