ایران را به تهدید جهان از طریق دو گذرگاه «باب المندب» و «هرمز» متهم کرد

عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن در میان نیروهای ویژه هنگام بازدید از مأرب – عکس از رویترز

عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن در میان نیروهای ویژه هنگام بازدید از مأرب – عکس از رویترز

عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن روز گذشته در سفری ناگهانی به شهر مأرب دو پیام به کودتاگران و جامعه بین المللی داد، یکی از این پیام ها نظامی بود و در آن بر نزدیک بودن آزاد سازی صنعا پایتخت یمن تأکید کرد و پیام دیگر سیاسی بود و تهدید کرد اگر سازمان ملل تلاش کند دیدگاه خود را که با اجرای بندهای قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت تطابق ندارد، تحمیل کند، مذاکرات صلحی که در کویت جریان دارد را تحریم خواهد کرد.

هادی که به همراه ژنرال علی محسن الاحمر معاون خود، و جمعی از وزرا و مسؤلان نظامی به مأرب سفر کرده بود گفت: «امروز در اینجا، مأرب، پایتخت منطقه صبا ایستاده ایم، و برای شما تأکید می کنم همان گونه که در پایان ماه رمضان اولین سالگرد آزاد سازی عدن را جشن گرفتیم، به زودی در صنعا جشن خواهیم گرفت».

هادی خطاب به ساکنان پایتخت گفت: « ای قوم ما در صنعا، به زودی ما در میان صفوف شما خواهیم بود و پایتخت خود را از گروه متجاوز پاک می کنیم، همان گونه که قبلاً از عدن به شما وعده دادم، از اینجا به شما وعهده می دهم پرچم جمهوری یمن را در مران برافراشته خواهیم کرد».

از سوی دیگر هادی نسبت به تلاش کودتاگران، و در پشت آن ها تهران، برای از کنترل مجدد باب المندب و استفاده از تنگه هرمز برای تهدید کردن جامعه بین المللی هشدار داد و گفت: «به حوثی ها اجازه دست درازی بر ۲۵ میلیون یمنی و تبدیل یمن به کشوری پیرو ایران را نخواهیم داد». وی افزود: «پیش از این جهان از طرح ایران و هدف آن از باب المندب هشدار داد، ایران به دنبال به زانو در آوردن جهان از طریق تسلط بر گذرگاه های هرمز و باب المندب است».

هادی مجدداً بر طرح یمن فدرال تأکید کرد و گفت: «از امید یمنی ها به داشتن کشوری فدرال که از عدالت و حقوق شهروندی برخودار باشند دست نمی کشیم و به حوثی ها اجازه برپایی دولتی فارسی در یمن نمی دهیم».

در همین راستا، منابع محلی در مأرب برای «الشرق الأوسط» فاش کردند سفر هادی همزمان با ورود نیروهای تقویتی بزرگ نظامی از نیروهای ائتلاف  به مأرب است، که به آماده سازی برای آزادی صنعا اشاره دارد.

منابع از خوشبینی مردمی از این سفر، و گام های پس از آن در راستای آزاد سازی صنعا و دیگر مناطق یمن از دست شبه نظامیان حوثی و علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق سخن گفتند.