تلاش‌ها برای  آزادی تبعه لبنانی در ایران نافرجام ماند
نزار زکا زندانی تبعه لبنان در ایران پس از نافرجام ماندن تلاش‌های رسمی دولت لبنان برای آزادی وی، دست به اعتصاب غذا زد.
 منابع آگاه به الشرق الاوسط گفتند که وی به دلیل شرایط سخت بازداشت، از حالت جسمانی بدی رنج می‌برد.
در روزهای اخیر حرف و حدیث‌های بسیاری از احتمال آزادی زکا پس از سه سال زندان در تهران مطرح شد، اما تلاش‌های دولت لبنان در راستای پایان دادن به مشکل وی بی ثمر ماند.
مسئولان لبنانی اخیرا قول و قرارهای مثبتی از ایران درباره آزادی وی دریافت کرده بود و به خانواده زکا نیز وعده داده بودند که وی را ظرف چند ماه آینده آزاد کنند که همه این تلاش‌ها نافرجام ماند.
نزار زکا به عنوان رئیس «سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات عرب» در همایش «نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار» در تهران به دعوت معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری شاهین‌دخت ملاوردی در ماه سپتامبر ۲۰۱۵ شرکت کرده بود که بلافاصله پس از مشارکت در آن توسط دستگاه‌های امنیتی ایران در مسیر بازگشت به فرودگاه بین‌المللی تهران دستگیر شد.
منابع آگاه در این باره گفتند: نزار زکا پس از بی نتیجه ماندن تلاش‌های به عمل آمده جهت آزادی وی، روز شنبه گذشته دست به اعتصاب غذا زده است.
شایان ذکر است که تلاش‌های صورت گرفته به دلایل نامعلومی شکست خورد و وی همچنان در زندان به سر می‌برد.
رسانه‌های لبنانی اعلام کردند که نزار زکا در این مدت «در یک زندان در زیرزمین با ۵۰ نفر دیگر زندانی شده است و نمی‌تواند نور آفتاب را ببیند یا هوای پاک را  تنفس کند».
پیش از این شاهین‌دخت ملاوردی معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری ایران از زندانی کردن نزار زکا انتقاد و آن را محکوم کرده بود و گفت: «تمام تلاش‌های دولت ایران برای کمک به زکا به شکست انجامید». ملاوردی همچنین اعلام کرده بود که وی به دعوت رسمی از سوی او به تهران آمده است.
ملاوردی در گفتگو با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» تصریح کرد؛ «دولت ایران به هیچ وجه با اتفاقات صورت گرفته با نزار زکا موافق نیست.. و تمام تلاش‌های خود را برای ممانعت از وقوع این اتفاقات انجام داد اما همه آنها بی ثمر ماند..».
وی افزود: «من پس از مدتها متوجه شدم که زکا به کشورش بازنگشته است و وی را در مسیر بازگشت به فرودگاه تهران بازداشت کردند که در نهایت از سوی دادگاه انقلاب محاکمه و به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال حبس محکوم شده است».