رئیس اطلاعات در معرض انتقاد

کنفرانس مطبوعاتی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و بینعالی ییلدریم نخست وزیر و خلوصی اکار رئیس ستاد ارتش این کشور در آنکارا برای اعلام وضعیت فوق العاده – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

کنفرانس مطبوعاتی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و بینعالی ییلدریم نخست وزیر و خلوصی اکار رئیس ستاد ارتش این کشور در آنکارا برای اعلام وضعیت فوق العاده – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

به نظر می رسد کودتایی که هفته گذشته در ترکیه رخ داد، چیزهای زیادی را در چهره ترکیه و رویکرد و استراتژی کشور تغییر خواهد داد. پس از سلسله بازداشت ها و برکناری هایی که هزاران نفر از مظنونان به دست داشتن در کودتا را در بر گرفت، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد ساختار ارتش این کشور بازسازی خواهد شد. این در حالی است که دولت به دنبال محو تمامی افراد وابسته به فتح الله گولن، واعظ ترک مقیم در ایالات متحده است که از سوی دولت به دست داشتن در کودتا متهم می شود.

در حالی که اردوغان مجدداً نسبت به احتمال وقوع کودتای نظامی دیگری هشدار داد، از کوتاهی دستگاه اطلاعات ترکیه انتقاد کرد. هاکان فیدان رئیس دستگاه اطلاعات به علت ناتوانی در کشف احتمالات به وقوع پیوستن کودتا و در نتیجه خنثی کردن آن، از سوی رئیس جمهور و دولت و مخالفان در ترکیه مورد انتقاد قرار گرفت.

اردوغان ادامه داد: «کاملاً روشن است که شکاف ها و کاستی های قابل توجهی در دستگاه اطلاعاتی ما وجود دارد.. و تلاش برای پنهان کردن و یا تکذیب آن فایده ای ندارد، و این را به رئیس دستگاه اطلاعات ملی هم گفتم». وی افزود: «ممکن است کودتای دیگری صورت گیرد اما آسان نخواهد بود زیرا این بار ما بیشتر هوشیار هستیم». مجلس شورای نظامی ترکیه در اول آگوست آینده تشکیل جلسه خواهد داد، و پیش بینی می شود که در این جلسه، تصریحات اردوغان در خصوص بازسازی مجدد ساختار ارتش مورد بررسی قرار گیرد.

اما در راستای پیگرد فتح الله گولن، دولت اعلام کرد تمامی مدارس وابسته به جنبش خدمات یا سازمان فتح الله گولن تقریباً تحت کنترل وزارت آموزش قرار گرفته است، به طوری که تصمیم های اتخاذ شده برای بستن نزدیک به ۸۰۰ مدرسه به اجرا در آمد، علاوه بر این بسیاری از مدارس تحت قیمومت قرار گرفتند. انتظار می رود بکیر بوزداغ و افکان آلا، وزیران دادگستری و کشور ترکیه، طی روزهای آینده برای بررسی پرونده تحویل فتح الله گولن به واشنگتن سفر کنند.