مقام امنیتی بریتانیا: خطر نفوذ مخرب ایران در عراق متوجه همه جهان است

مسئولان امنیتی بریتانیایی اعلام کردند ایران در عراق از «گروه‌های ترور» برای خاموش کردن صدای مخالفان دخالت‌های آن در امور این کشور کمک می‌گیرد.
به گزارش «الشرق الاوسط»، گفته می‌شود که «گروه‌های ترور» به دستور سردار قاسم سلیمانی رهبر نیروی قدس سپاه پاسداران در عراق مامور شدند و هدف از آنها ایجاد رعب و وحشت در دل مخالفان است.
روزنامه «دیلی تلگراف» از مسئولان امنیتی بریتانیا نقل کرد که «گروه‌های ترور» بعد از انتخابات عراق در ماه می‌ گذشته بعد از تلاش‌های مستمر ایران برای تسلط بر روند تشکیل دولت جدید عراق و شکست کاندیداهای هم‌پیمان آن در این انتخابات مستقر شدند.
براساس گزارش این روزنامه، ایران در این انتخابات حامی نوری المالکی نخست‌وزیر سابق عراق بود که روابطی بسیار قوی با سازمان‌های دولتی ایران دارد و همین موضوع سبب برکناری او از سمتش در دولت عراق شد.
این روزنامه از این مسئولان بریتانیایی نقل کرده‌است که ایران یک کاندیدای دیگر وارد انتخابات کرد. وی هادی العامری بود ولی هر دو رأی کافی را نیاوردند که به آنها این صلاحیت را بدهد که تشکیل دولت بدهند.
برخی مسئولان که خدمات مشاوره‌ای، پشتیبانی و آموزشی به نیروهای مسلح عراق ارائه می‌دهند نیز گفتند ایران جواب شکست خود در عراق را با «گروه‌های ترور» داد تا صدای مخالفانی که از دخالت‌های آن در سرنوشت سیاسی عراق انتقاد می‌کنند را خاموش کند.
از مهم‌ترین قربانیان «گروه‌های ترور» عادل شاکر التمیمی است که از هم‌پیمانان نزدیک حیدر العبادی نخست‌وزیر سابق عراق بود. وی در سپتامبر گذشته به دست نیروی قدس کشته‌شد.
التمیمی ۴۶ سال داشت و دارای دو تابعیت کانادایی و عراقی بود. وی شیعه بود و تلاش‌های بی‌وقفه‌ای برای عدم ایجاد شکاف میان شعیان و سنیان عراق داشت. وی همچنین به عنوان یک نماینده کلیدی در بازسازی روابط دوجانبه عراق و کشورهای همسایه عربی فعال بود.
از دیگر قربانیان این ترورها شوقی الحداد هم‌پیمان نزدیک مقتدی صدر مخالف دخالت‌های ایران در عراق بود. وی در ژوئیه گذشته بعد از اینکه ایران را متهم به تقلب در انتخابات کرد کشته شد.
در این میان، تلاش‌های ناموفقی نیز برای ترور راضی الطائی یکی از مشاوران علی سیستانی در آگوست گذشته صورت گرفت که بعد از فرخوان وی برای کاهش نفوذ ایران در دولت عراق بود.
براساس اذعان یک مسئول امنیتی بلندپایه بریتانیایی، شکست کاندیداهای مورد تأیید ایران در انتخابات ماه می‌ گذشته عراق باعث شد عادل عبدالمهدی بر سر کار بیاید که او خواستار کاهش دخالت‌های ایران در عراق است.
از سوی دیگر، مارک کارلتون اسمیت رئیس ستاد کل ارتش انگلیس به روزنامه «دیلی تلگراف» گفته‌است که نفوذ مخرب ایران در امور عراق را به مثابه تهدیدی می‌بیند که امروزه خطر آن متوجه همه جهان است.
مقامات امنیتی بریتانیا همچنین اعلام کردند که در کنار فعالیت «گروه‌های ترور» در عراق، نیروهای سپاه پاسداران به رهبری سردار قاسم سلیمانی سعی در تقویت جایگاه‌های نظامی خود در عراق دارند.
سلیمانی از طریق شبه‌نظامیان شیعه به قاچاق اسلحه در عراق مشغول است تا از آن علیه اهداف آمریکا و غرب استفاده کند.
در این راستا در ماه سپتامیر گذشته شبه نظامیان پیروِ ایران متهم به حمله به مکان‌های مربوط به آمریکا در عراق از جمله سفارت آن در بغداد و کنسولگری آن در بصره شدند.