سازمان ملل متحد در یک اقدامی تشویقی برای انگیزه‌بخشی به تلاش پیشگامان حرفه‌ای صنعت محلی و همچنین برای جذب کشاورزان، از صنعت عطر در شهر گراس، واقع در جنوب فرانسه که در آن گل سوسن، یاسمن و سایر گیاهان معطر دیگر می‌روید، قدردانی کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، سازمان (یونسکو) وابسته به سازمان ملل اعلام کرد که مهارت‌های مرتبط با حرفه پرورش گل و ترکیب عطرها در شهر گراس فرانسه را به فهرست گنجینه‌های محافظت شده اضافه کرده‌است.
خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داد؛ سازندگان عطر، شهر گراس را یکی از بهترین مراکز صنعت عطر در جهان می‌دانند چراکه این شهر با شرایط آب و هوایی مطلوب برای رشد گیاهانی معطر مانند گل مریم و تجربه‌ای بیش از پنج قرن، شهرت جهانی کسب کردند. اما با این همه، تعداد تولیدکنندگان کاهش یافته‌است. بعضی از کارها به دلیل پایین بودن دستمزد به کشور تونس یا مراکش منتقل شده‌اند، این در حالی است که برخی از سودجویان و بنگاه‌های املاک، زمین‌های کشاورزی و مستغلات در منطقه ریویرای فرانسه در نزدیکی شهر کن را به زمین‌های ساخت و ساز تبدیل کردند.
گفتنی است اکنون تنها تقریباً ۳۰ هکتار از زمین‌های منطقه گراس مخصوص کشت گیاهان معطر است، اما در قرن بیستم تقریباً ۲ هزار هکتار زیر کشت این نوع گیاهان می‌رفت.
شهردار گراس هفته گذشته در این خصوص اعلام کرد که در راستای تشویق تولیدکنندگان، بیش از ۶۰ هکتار از زمین‌های مخصوص ساخت و ساز شهری را به کشت گل اختصاص داده‌است.