صحن علنی مجلس

صحن علنی مجلس

نمایندگان مجلس ایران در اقدامی عجیب خواستار رو در رویی و مناظره تیم مذاکره کننده هسته ای قبلی ایران با تیم مذاکره کننده کنونی در صحن “غیر علنی مجلس” این کشور شدند.
بر اساس گزارش سایت خبری فرارو، یک صد نماینده مجلس ایران طی نامه ای به علی لاریجانی رییس مجلس این کشور، خواستار حضور تیم مذاکره کننده سعید جلیلی و ظریف در جلسه‌ “غیر علنی” مجلس برای بررسی توافق ژنو شدند.

علیرضا منادی عضو هیات رییسه مجلس درباره درخواست این نمایندگان گفت: «این موضوع در جلسه امروز هیات رییسه مجلس مطرح و بحث‌های اولیه پیرامون آن صورت گرفت و بررسی‌های بیشتر در مورد انجام و چگونگی انجام آن در جلسات بعدی هیات رییسه مجلس انجام خواهد شد.»

این در حالی است که پیش از این نیز خبرهایی مبنی بر مناظره مذاکره کنندگان ارشد تیم دولت روحانی و تیم دولت احمدی نژاد در مطبوعات ایران بیان شده بود، اما حسن قشقاوی معاون وزیر امورخارجه ایران روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت با رد اخبار منتشره مبنی بر برگزاری مناظره میان عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با علی باقری عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته در مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری ایرنا گفت: «این موضوع به طور کلی از ابتدا مطرح نبوده و هرگز سابقه ای هم نداشته است.»

قشقاوی اشاره کرده است که «در آیین نامه مجلس چیزی تحت عنوان مناظره نداریم» و اعلام کرد: «حسب دعوت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می توانند افرادی از وزارت امور خارجه به مجلس بروند و برای نمایندگان توضیحات مورد نظر آنها را ارائه دهند.»

از آنجا که تاکنون سابقه نداشته است دو تیم از دولت های مختلف در صحن مجلس ایران یا حتی کمیسیون های مجلس این کشور در مقابل یکدیگر قرار بگیرند و با یکدیگر به مناظره بپردازند. به نظر می رسد این درخواست نمایندگان مجلس ایران در راستای به چالش کشیدن دولت روحانی و مانع ایجاد کردن برای تیم مذاکره هسته ای محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه این کشور است.

این اقدام نمایندگان مجلس ایران در حالی انجام شده است که مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ به مرحله حساس خود رسیده است و روز چهاشنبه در وین مذاکرات ادامه پیدا می کند. بنا به گفته عباس عراقچی در این دور از مذاکرات دو طرف وارد نگارش پیش نویس توافق نهایی می شوند.

ولایتی: شیوه قبلی تیم مذاکره کننده را قبول ندارم

علی اکبر ولایتی مشاور رهبر ایران نیز با اعلام حمایت خود از اقدامات تیم مذاکره کننده هسته ای دولت روحانی اعلام کرده است که شیوه قبلی تیم مذاکره کننده را قبول ندارد.

ولایتی در مصاحبه ای با ایرنا اعلام کرد «جمهوری اسلامی ایران طرفدار مذاکره و ادامه مذاکره است» وی تاکیده کرده است که چارچوب مذاکرات و اصول آن توسط آیت الله خامنه ای، رهبر ایران مشخص شده است و تیم مذاکره کننده بر اساس این چارچوب مذاکره می کنند. وی افزود: « اصل این است که مذاکره کنندگان ما در چارچوب اصول، مذاکره می کنند و مادامی که در چارچوب اصول حرکت می کنند مورد تایید مقام معظم رهبری هستند، و من شخصا آن ها را می شناسم؛ اینها افرادی مجربند و به منافع و مبانی جمهوری اسلامی ایران پایبند هستند.»

مشاور رهبر ایران با اعلام اینکه «شیوه تیم مذاکره کننده قبلی (تیم سعید جلیلی) را قبول ندارم» گفت: « من شیوه گذشته مذاکره را قبول نداشتم؛ مذاکره قواعد خاص خود را دارد و باید در مذاکره حوصله لازم را بکار برد و حرف طرف مقابل را شنید و حرف حق خودمان را باید بزنیم. ادامه دادن مذاکره و صبر و حوصله نشان دادن به معنای آن نیست که انسان از چارچوب و خط تعیین شده خارج شود. به هر حال من آن شیوه مذاکره را قبول نداشتم.»

دور چهارم مذاکرات هسته ای ایران از فردا (چهارشنبه) ۲۴ اردیبهشت ماه به مدت ۳ روز در شهر وین برگزار شود و طی آن نگارش و تدوین پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای آغاز خواهد شد.

سومین دور مذاکرات هسته ای درباره گام پایانی توافقنامه ژنو (برنامه اقدام مشترک) روزهای ۱۹ و ۲۰ فروردین ماه در شهر وین برگزار و همه موضوعات مربوط به برنامه هسته‌ای کشورمان مرور شد.