تاسیسات هسته ای نطنز در ایران - عکس از خبرگزاری فرانسه

تاسیسات هسته ای نطنز در ایران – عکس از خبرگزاری فرانسه

در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵، نشانه ها و گفتگوهای تازه حاکی از آنست که بررسی های آژانس بین المللی انرژی هسته ای در زمینه تحقیقات احتمالی ایران درباره سلاح هسته ای پیشرفت کافی نداشته است و این مسئله ای است که می تواند موجب پیچیده تر شدن اقدامات دیپلماتیک کنونی برای دستیابی به توافق جامع هسته ای شود.

آژانس بین المللی انرژی هسته ای دوشنبه شب پس از جلسه ای نسبتا طولانی به نمایندگان ایران اعلام کرد که این کشور باید در جهت برداشتن گام های شفاف سازی هسته ای بیشتر تلاش کند.

این در حالی است که بر اساس توافقات قبلی، ضرب الاجل ایران برای ارائه توضیح در این مورد که ارائه اطلاعات در مورد طراحی راکتور آب سنگین اراک را شامل می شود، تا روز پنج شنبه این هفته است.

آژانس بین المللی انرژی هسته ای در بیانیه ای که دوشنبه شب صادر کرد اعلام کرده است که “ایران چند قدم برداشته و چند فعالیت مرتبط ادامه دارد. مباحثات در مورد تدابیر عملی تازه که قرار است در مراحل بعدی پیاده شود در جریان است.”

پس از این گفتگوها دو طرف از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کردند.

این دیدار و گفتگوها در شهر وین و در آستانه تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای میان مقام‌های ارشد تهران و گروه شش کشور طرف گفت‌وگو؛ فرانسه، بریتانیا، آمریکا، چین، روسیه و آلمان برگزار شده است.

آژانس بین المللی انرژی هسته ای مدت ها پیش از ایران خواسته است توضیحاتی در مورد شواهد “در مجموع معتبری” ارائه کند که حاکی است ایران پیش از سال ۲۰۰۳ و شاید بعد از آن، تحقیقاتی در مورد ساخت سلاح هسته ای انجام داده است.

ایران با رد این ادعاها اعلام کرده است که این شواهد بر اطلاعات غلط دستگاه های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل استوار است.

همچنین بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران هفته پیش به خبرگزاری ایرنا گفته بود: «بیشتر ۷ گام مورد توافق بین ایران و آژانس اجرا شده است.»

اما بعضی کارشناسان نظر دیگری ارائه داده و می‌گویند، بیشتر پرسش‌هایی که مستلزم دقت بیشتری هستند حل‌نشده باقی مانده‌اند.

اولی هاینونن معاون سابق آژانس بین المللی انرژی هسته ای به آسوشیتدپرس گفته است که پاسخ تازه ایران همان چیزی است که این کشور در سال ۲۰۰۸ ارائه کرده بود.

دو نفر از دیپلمات های آژانس که با خبرگزاری آسوشیتدپرس صحبت کرده اند و از آنها نام برده نشده می گویند که مقام های آژانس روز دوشنبه به مقام های ایرانی فشار آوردند تا آنها را قانع کنند که ایران در سه بخش دیگر از فعالیت های مظنون تسلیحات اتمی برای ارائه توضیح همکاری کند. آنها جزئیاتی در مورد این سه مورد فعالیت ارائه نکردند.

پیروز مجتهدزاده کارشناس سیاسی و مسائل بین الملل در گفتگو در این زمینه با شرق پارسی، با تایید اینکه روند مذاکرات هسته ای در ماه های اخیر دچار پیچیدگی های بیشتری شده است، گفت: این در حالی است که انتظار می رفت این روند، مذاکرات را به مراحل آسان تر برساند.

وی افزود: اینکه ایران از یک سو تاکید می کند انتظارات آژانس را برآورده کرده و از سوی دیگر آژانس اصرار دارد تهران شرایط را رعایت نکرده، یادآور همان وضعیتی است که چند سال وجود داشت و طی آن برای دستیابی به مرحله مذاکره مانع ایجاد می شد.

این کارشناس سیاسی گفت: اکنون به نظر می رسد که مخالفان پیشرفت در مذاکرات در انجام اخلال در این مذاکرات در حال موفقیت هستند، و این نشانه خوبی نیست زیرا توفیق در مذاکرات هسته ای هم به نفع ایران و هم به سود صلح و امنیت کشورهای غربی و نیز منطقه است.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به همراه تیم مذاکره کننده هسته‌ای این کشور به منظور شرکت در چهارمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ درباره گام پایانی توافقنامه ژنو راهی وین شدند.

این مذاکرات قرار است از فردا (چهارشنبه) ۲۴ اردیبهشت ماه به مدت ۳ روز در شهر وین برگزار شود و طی آن نگارش و تدوین پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای آغاز خواهد شد.

سومین دور مذاکرات وین درباره گام پایانی توافقنامه ژنو (برنامه اقدام مشترک) روزهای ۱۹ و ۲۰ فروردین ماه در شهر وین برگزار و همه موضوعات مربوط به برنامه هسته‌ای کشورمان مرور شد.

در این میان خبرگزاری رسمی ایرنا از عبارت “خوش بینی محتاطانه” برای توصیف نگاه طرفین در آستانه چهارمین دور مذاکرات وین استفاده کرد.

به نوشته این خبرگزاری، عباس عراقچی معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه در باره احتمال توافق نهایی با ۱+۵ گفته است: تا جایی که به ما مربوط است، امیدواریم. اگر طرف مقابل جدیت و حسن نیت ما را پاسخ دهد، امیدواریم به نتیجه برسیم. اما هر اتفاقی می تواند روی دهد.