عمل پیوند کلیه در ایران-ایرنا

عمل پیوند کلیه در ایران-ایرنا

روابط عمومی وزارت اطلاعات ایران با انتشار اطلاعیه‌ ای عنوان کرد که یکی از باندهای اصلی قاچاق اعضای بدن انسان شناسایی و با همکاری دستگاه قضایی ایران هفت نفر از اعضای این باند دستگیر شدند.

در این اطلاعیه آمده است: «بر اساس اعترافات متهمین، اعضای این باند با جعل اسناد هویتی اقدام به فریب مسئولین مراکز مربوطه کرده و از این طریق به اهداف و مطامع غیر قانونی خود دست می‌ یافتند.»

این اطلاعیه در حالی صادر می شود که در روز سی تیر ماه خبری مبنی بر فوت یک شهروند عربستانی بعد از پیوند کلیه در ایران جان خود را از دست داده و وزارت بهداشت ایران نیز از ورود وزارت اطلاعات این کشور به این بحث خبر داده بود.

در حالی که سفارت عربستان در تهران از بی اطلاعی خود نسبت به این اتفاق به شرق پارسی خبر داده بود اما به نظر می رسد که پیوند اعضای بدن به خصوص پیوند کلیه در ایران به افراد غیر ایرانی صورت می گیرد.

وزارت بهداشت ایران بعد از انتشار خبر «پیوند کلیه ایرانیان به شهروندان غیر ایرانی»، روز دوشنبه ۳۰ تیر اعلام کرد: « تاکنون هیچ موردی از پیوند عضو از جمله کلیه از یک ایرانی به فرد خارجی به وزارت بهداشت گزارش نشده است.»

سجاد رضوی، مدیر کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت ایران در واکنش به اعلام پیوند کلیه از فرد ایرانی به بیماران خارجی گفت: «مواردی بوده که افرادی می خواستند این کار را انجام دهند اما ماموران وزارت بهداشت به موقع متوجه شده و جلوی آن را گرفته اند.»

وی افزود: «البته همین قدر که بیمارستانی اقدام به بستری بیمار خارجی برای پیوند کلیه از دهنده ایرانی کرده باشد جرم بسیار سنگینی مرتکب شده و در مواردی که چنین گزارش هایی داشته ایم، اولا آن بخش بیمارستان تعطیل شده است، ثانیا ارزشیابی بیمارستان تنزل پیدا کرده است.»

گزارش های رسیده از ایران نشان می دهد که شبکه های دلالی کلیه در ایران بسیار فعال هستند و به دلیل سودی که از قبال این کار دریافت می کنند، بیماران از کشورهای همسایه ایران را با جعل مدارک به بیمارستان های ایران معرفی می کنند.

وزارت بهداشت ایران اعلام کرده که گزارش های رسیده را به وزارت اطلاعات این کشور اعلام کرده و قرار است این وزارتخانه بعد از رسیدگی گزارش نهایی را ارائه کند.

به گفته رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی ایران، « متقاضیان پیوند کلیه از کشورهای حاشیه خلیج فارس، آذربایجان، افغانستان و هند و دیگر کشورهای همسایه به ایران می آیند.»

اما دلالان بسیاری در جریان پیوند اعضا در ایران وجود دارند و به راحتی می توان آنها را از طریق شماره هایی که از خود روی دیوار کوچه های نزدیک بیمارستان ها باقی می گذارند شناسایی کرد و با آن ها تماس گرفت.

یکی از دلالان پیوند اعضای بدن که نخواست نامش فاش شود به شرق پارسی درباره مراحل و ماجرای پیوند اعضای بدن از فرد ایرانی به اتباع بیگانه گفت: «این مساله تازه ای نیست و پنج شش سال است که این موضوع وجود دارد. اصلا نمی خواهد که شما نگران باشید، من شما را به کسی که معمولا این کار را انجام می دهد معرفی می کند، اما بر طبق اطلاعی که من دارم به طور مثال هزینه پیوند کلیه در کشورهای حوزه خلیج فارس و به طور کلی همسایه با ایران هزینه بسیار زیادی است و آن ها در ایران به راحتی این کار را انجام می دهند.»

با توجه به این نکته که این دلال تا امروز فروش کلیه به اتباع بیگانه نداشته اما کاملا در جریان این کار قرار دارد و به ما می گوید که در بین بعضی از دلالان این سالهاست وجود دارد.

این دلال پیوند اعضای بند در ایران در خصوص قیمت و هزینه های پیوند کلیه می گوید«رقمی که امروز از اتباع کشورهای دیگر دریافت می کنیم برای کل پروژه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است که برای آن ها خیلی به صرفه است. حالا بستگی داره که مهمان شما چه سنی دارد و دقیقا چه چیزی را می خواهد.»

این رقم در حالی عنوان می شود که براساس اعلام رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی که در خبرگزاری مهر درسال ۱۳۹۱ منتشر شده، آمده است برای هر بیمار خارجی در کشورهای خودشان در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار است.

براساس آمارهای رسمی از وزرات بهداشت در ایران در سال ۱۳۹۲ سالانه بیش از ۲۳۰۰ پیوند کلیه انجام می شود و باید کسانی که عمل اهدا را انجام می دهند بین ۲۲ تا ۲۴ سال سن داشته باشند.

بسیاری از افرادی که در کشورهایی شبیه به ایران این کار را انجام می دهند به دلیل مشکلات سخت اقتصادی مجبور به این کار می شوند، به جز ایران در عراق،چین،هند،مصر و ترکیه هم این کار انجام می شود.

به نظر می رسد بازار غیر رسمی و غیر بهداشتی که درباره پیوند اعضا در ایران وجود دارد هرروز بیشتر و نگران کننده تر می شود.