وزیر خارجه یمن در گفت‌وگو با الشرق الاوسط: برخورد سخت با سازمان‌هایی که گزارش جعلی می‌دهند

 

کمیسر حقوق بشر بی‌طرف نیست

 

جده: سعید الابیض

 موضوعات مهمی بررسی می‌شوند و دولت یمن ازهمه نقطه نظرات فرستاده ویژه سازمان ملل را که با رئیس جمهوری درمیان گذاشت، حمایت می‌کند

گزارشهای صادره از دفتر نماینده حقوق بشر بیطرفانه نیست و تحت تأثیر فشار چند کشور اروپایی است

خالد الیمانی وزیر خارجه یمن گفت، پس از دریافت تعداد پیشنهادی شرکت کنندگان از سوی دفتر فرستاده ویژه سازمان ملل، دولت هماکنون در حال تهیه مقدمات تشکیل گروه دولتی برای شرکت در جلسات مشورتی در ژنو است که قرار است روز ششم سپتامبر برگزار شود.

یمانی در گفت‌وگو با الشرق الاوسط گفت: پیش بینی می‌شود تعداد اعضای هیئت شرکت کننده به نمایندگی از دولت، شامل مذاکره کنندگان، کارشناسان و دبیرخانه از بخش‌های مختلف دولت قانونی به ۱۴ عضو برسد. وی توضیح داد این تعداد شامل ۶ مذاکره کننده اصلی، ۳ کارشناس فنی و ۳ نفر عضو دبیرخانه‌ای می‌شود. پس از آن درخواستی برای افزایش گروه مذاکره کنندگان به ۸ دریافت کردیم. دولت هماکنون سرگرم تهیه مقدمات حضور در جلسات مشورتی است و آماده رفتن به ژنو هستیم و به زودی فهرست اعضای هیئت نمایندگان دولت تقدیم دفتر فرستاده ویژه می‌شود.

همچنین الیمانی گفت، دولت قانونی از نقطه نظرات فرستاده ویژه که در دعوتنامه رئیس جمهوری عبدالربه منصور هادی ذکر شده حمایت می‌کند و برسر مسائل مورد مناقشه و ابزار رسیدگی به آنها تفاهم کامل وجود دارد.

وی در این باره توضیح داد: مارتین گریفت تجربه بزرگی در حل و فصل مناقشات در سطح اروپا و سازمان ملل دارد و او نگاهی متفاوت به  جلسات مشورتی دارد.

الیمانی گفت دولت یمن برای برنامه ریزی جهت مشارکت در جلسات ژنو، با شرکا، دوستان و عوامل تأثیر گذار در جامعه جهانی تماس مستمر دارد و ” ما و همه نیروهای خیرخواهی که خواستار صلح و آرامش یمن هستند می‌رویم تا نقطه پایانی بر رنجی بگذاریم که شورشیان دنباله رو ایران برای تحقق مقاصد توسعه طلبانه‌اش به وجود آوردند”.

وی اضافه کرد:” محورهایی که در ژنو بررسی می‌شوند در چهار محور اصلی خلاصه می‌شوند، گام‌های عملی برای ایجاد اعتماد، مشکل پرداخت حق الزحمه شاغلان در خدمات مدنی در مناطق زیر نفوذ حوثی‌ها که براساس گزارش کارشناسان سازمان ملل سالانه بیش از ۷/۶ میلیارد دلار از محل مالیات به دست می‌آورد. و این اموال به بانک مرکزی تحویل داه نمی‌شود. ما مدتهاست که به کمک بانک جهانی و صندوق پول  و دفتر فرستاده ویژه تلاش می‌کنیم راه حلی پیدا کنیم تا طرف انقلابی ملزم به پرداخت حقوق مردم بشود.

وزیر خارجه با اشاره به مسئله بندر الحدیده و مطرح شدن پرونده آن در این جلسات گفت، دولت سه ماه به تلاش‌های فرستاده ویژه فرصت داد اما به نتیجه‌ای برای عقب نشینی این ملیشیا نرسیدیم. امروز اعلام می‌کنیم که چنانچه به روش مورد توافق عقب نشینی نکنند با قدرت از آنجا بیرون رانده خواهید شد.

الیمانی در باره گزارش‌های جهت دار سازمان ملل در باره هدف قرار دادن مردم عادی توسط نیروهای ائتلاف گفت، این گزارشها یک سویه است و حتی از زبان مورد توافق سازمان ملل به دور است.

او گفت جامعه جهانی خوب می‌داند که در بازار ماهی فروشان و بیمارستان الحدیده چه اتفاقی افتاد و با دلیل و برهان مشخص شد چه کسانی در آن دست داشته‌اند، با این همه کسانی هستند که ادعا می‌کنند این کار ائتلاف بوده است.