آژانس هسته‌ای پایبندی ایران به برجام را تایید کرد
منابع فرانسوی به «الشرق الاوسط»: ایران از تحریک سیاسی و امنیتی بپرهیزد
پاریس: میشال ابونجم
وزیر امور خارجه فرانسه گفت: «ایران نمی تواند از مذاکره با غرب بر سر موضوعات بغرنجی همچون برنامه هسته ای، موشک‌های بالستیک یا نقشش در مناقشات خاورمیانه و امنیت منطقه اجتناب کند. در عین حال، ایران همچنان باید به تعهدات خود بر برجام عمل کند.»
به گزارش الشرق الاوسط، ژان ایو لودریان در جمع خبرنگاران پیش از نشست غیررسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در وین افزود: «ایران راه گریزی از مذاکره درباره سه موضوع مهم دیگر یعنی آینده تعهدات هسته ای ایران پس از سال ۲۰۲۵ میلادی، برنامه موشک های بالستیک ایران و نقش ایران در ثبات منطقه که باعث نگرانی ما شده‌اند ندارد».
لودریان در بخش دیگری از سخنان روز پنجشنبه خود ضمن اعلام اینکه مایل است «پیامی» برای ایران ارسال کند اظهار کرد: «باید گفتگو کرد. باید ایرانیان به این مساله آگاه باشند».
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز هشتم ماه مه (۱۸ اردیبهشت) خروج ایالات متحده از برجام را اعلام کرد.
ترامپ همچنین آمادگی خود را برای گفت‌وگوی «بدون پیش شرط» با مقام‌های ایران اعلام کرد؛ سخنی که با استقبال مقام‌های ایران مواجه نشد.
مقام‌های سیاسی و نظامی ایران بارها بر «غیر قابل مذاکره بودن» برنامه موشکی این کشور، تاکید دارند.
در همین راستا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک گزارش محرمانه روز پنجشنبه گفت ایران محدودیت‌های اعمال شده بر فعالیت‌های هسته‌ای آن کشور را طبق توافق سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی رعایت کرده است.
گزارش آژانس که در اختیار کشورهای عصو این نهاد قرار گرفت و رویترز متن آن را دیده است، همان لحن و زبان گزارش قبلی را دارد.
در بخشی از این گزارش گفته شده آژانس قادر بوده تمامی بازرسی‌های به اصطلاح تکمیلی را برای نظارت بر تعهد ایران به توافق هسته‌ای انجام دهد.
این گزارش اضافه می‌کند: «همکاری به موقع و فعال ایران برای انجام این بازرسی‌ها اجرای پروتکل الحاقی را تسهیل و اعتماد را تقویت می‌کند.»
یک دیپلمات ارشد در این باره گفت: «ضریب و میزان غنی‌سازی اورانیوم ثابت بوده و هیچ تغییری نکرده است.»
پیش از آن آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران در مورد توانایی اتحادیه اروپا برای حفظ این توافق اظهار تردید کرد و گفت ایران ممکن است از آن خارج شود.
آیت‌الله خامنه‌ای به حسن روحانی رییس جمهور ایران که به خاطر مدیریت اقتصاد در داخل کشور به شدت تحت فشار قرار دارد، گفت بیش از حد به کمک اروپایی‌ها تکیه نکند.
به گفته برخی دیپلماتهای غربی، اتحادیه اروپا برای کاستن از پیامدهای سیاست دونالد ترامپ علیه اقتصاد ایران که با رکود مواجه است تلاش می کند.
لودریان در سخنان روز پنجشنبه خود همچنین بر یافتن ساز و کاری برای ادامه فعالیتهای تجاری ایران تاکید کرد.
وزیر خارجه فرانسه گفت: «مهم است که بتوانیم ساز و کارهای مالی بیابیم که به ایران اجازه ادامه تجارت بدهد.»
وی تاکید کرد که در همین راستا با همتایان بریتانیایی و آلمانی خود همکاری می کند.
برخی از منابع رسمی در فرانسه نیز به «الشرق الاوسط» خبر دادند که ایران باید از هرگونه تشدید یا تحریک وضعیت سیاسی و امنیتی بپرهیزد.