ناتان سیلز: ۵۹ درصد از عملیات تروریستی در ۵ کشور متمرکز است

واشنگتن: ایران در صدر کشورهای حامی تروریست قرار دارد

کاهش آمار کشته شدگان در حملات تروریستی سال ۲۰۱۷

واشنگتن: هبه القدسی

ناتان سیلز، هماهنگ کننده امور مبارزه با تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا، از کاهش آمار کشته شدگان در عملیات و حملات تروریستی خبر داد.
به گزارش الشرق الاوسط، وی گفت که آمار کشته شدگان در عملیات و حملات تروریستی در سال ۲۰۱۷ نسبت به آمار آن در سال ۲۰۱۶، کاهش ۲۷ درصدی داشته است. از سوی دیگر ۵۹ درصد از عملیات تروریستی در ۵ کشور متمرکز است.
وی عنوان کرد که این ۵ کشور افغانستان، هند، پاکستان، فلیپین و عراق هستند.
سیلز تاکید کرد که ایران در صدر کشورهای حامی تروریسم قرار دارد و مانع از نتیجه گرفتن ایالات متحده آمریکا در زمینه حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه می‌شود.
وی در کنفرانس مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا که برای ارائه گزارش سالانه در زمینه مبارزه با تروریسم تشکیل شد، عنوان کرد که تلاش‌های بین المللی در مبارزه با تروریسم از جمله «داعش» و «القاعده» نتیجه داده و مناطق بسیاری در عراق و سوریه از چنگ آنها بیرون آمده است.
سلیز در خصوص «القاعده» گفت که نباید فریب آرامش نسبی این گروهک را خورد چرا که در حال توسعه بوده و با داعش در ارتباط است.
وی دلایل زیادی برای اثبات حمایت ایران از تروریسم عنوان کرد و گفت تروریسم ایرانی محدود به خاورمیانه نبوده بلکه جهانی است و عملیات‌های تروریستی زیادی در کشورهایی از جمله قبرص، آمریکای جنوبی، تایلند، اروپا و… صورت گرفته که حامی آنها ایران بوده است.
سیلز عنوان کرد که ایران از تروریسم به عنوان وسیله‌ای برای استحکام نفوذ خود استفاده می‌کند و در این راه هیچ قاره‌ای را از امر مستثنی نمی‌کند.
گزارش سالانه در زمینه مبارزه با تروریسم که در روز گذشته منتشر شد ضمن اشاره به موفقیت «ائتلاف بین المللی برای مقابله با داعش» در آزاد سازی مناطق تحت سیطره آنها در سوریه و عراق، ادامه فعالیت آنها و ایجاد پناهگاه‌هایی ایمن در شرق، وسط و شمال آفریقا را کتمان نکرد.
این گزارش با اشاره به حفاظت «القاعده» از پناهگاه‌های خود در یمن و سوریه ، از تلفیق شدن «جبهه النصره» با دیگر گروهک‌ها و تشکیل «جبهه التحریر» در ادلب خبر داد.
اما در خصوص یمن در این گزارش آمده است که در سایه درگیری‌های حکومت یمن با حوثی‌ها، گروهک‌های «القاعده» در شبه الجزیره و «داعش» در یمن حاشیه امن پیدا کرده‌اند.
در این گزارش همچنین ذکر شده است علیرغم کوچک بودن گروه «داعش» نسبت به «القاعده»، ولی حملات گسترده‌ای به عدن در یمن داشته است.
در خصوص کشور اردن نیز اشاره به شکست چندین عملیات تروریستی و بازداشت تروریست‌ها در سال ۲۰۱۷ شده است.
در لبنان نیز «داعش» از کشور رانده شده ولی تروریست‌ها همچنان به فعالیت خود در این کشور ادامه داده‌اند.
شایان ذکر است که در این گزارش، تلاش کشورهای حوزه خلیج در زمینه مبارزه با تروریسم و همچنین ملتزم بودن آنها به توافقات کنفرانس ماه مه سال ۲۰۱۶ در شورای همکاری خلیج تحسین شده است.
از سوی دیگر تلاش مصر، اردن و لبنان در التزام به ائتلاف جهانی مبارزه با شرکای «داعش» نیز تمجید شده است.