وزیر ارشاد: ۷۱ درصد از تهرانی‌ها از ماهواره استفاده می‌کنند

به گزارش وب سایت خبری خانه ملت، محمد رضا تابش، رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس ایران٬ روزچهارشنبه ۲۲ مرداد اعلام کرد که با هدف جلوگیری از به خطر افتادن سلامت مردم به زودی در فراکسیون مجلس ایران موضوع ارسال پارازیتها که بی تردید بر سلامتی انسانها مضر است، مورد بررسی قرار می گیرد.

به گفته محمدرضا تابش «پارازیتها بر عدم پیش بینی به موقع طوفان تهران تاثیرگذار بود».

وی همچنین تجهیزات و امکانات قدیمی و فرسوده سازمان هواشناسی را عامل مهمی در ایجاد مشکلات و حوادثی چون توفان تهران دانست.

توفانی شدید با سرعت ۱۱۷ کیلومتر در ساعت همراه با گرد و غبار غلیظ دوازدهم خرداد در تهران باعث مرگ پنج نفر و مجروح شدن حدود ۶۰ نفر شد که خسارات زیادی هم به همراه داشت، اما سازمان هواشناسی ایران در گزارشی که به مجلس ایران ارسال کرده بود اعلام کرد «پارازیت‌ها باعث اختلال در پیش بینی طوفان تهران شده است.»

سازمان هواشناسی ایران همچنین گفته بود به دلیل نویزهای الکترومغناطیسی ناشی از منابع مختلف میدان دید رادار تهران و برخی دیگر از شهرها را بسیار محدود کرده است.

کمال الدین پیرموذن، نماینده مجلس ایران، نیز گفته است که «باید ارسال پارازیت ها به حداقل برسد تا خدای ناکرده این موضوع سرطان زا نباشد».

به گفته این نماینده مجلس ایران «سازمان مقررات امواج رادیویی و سازمان انرژی اتمی نیز باید به وظیفه قانونی خود عمل کنند».

اما شورای عالی امنیت ملی ایران، سپاه پاسداران را مسئول نصب دکل‌ های ارسال‌ کننده پارازیت بر روی فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی کرده است.

در تایید این خبر نیز روح الله حسینیان، نماینده مجلس ایران، در آذرماه ۱۳۸۸ به روزنامه اعتماد گفته بود که شورای امنیت ملی تصمیم به نصب دکل های ارسال پارازیت گرفته و مسئولیت نصب دکل‌های ارسال پارازیت را به سپاه پاسداران سپرده است.

دکل های ارسال پارازیت در تهران توسط شرکت صابرین متعلق به سپاه پاسداران ایران بر روی کوه های دارآباد و توچال در شمال تهران و ساختمان های بلندی همچون ساختمان بانک صادرات در خیابان سمیه در تهران و برج میلاد، قرار گرفته است.

با روی کار آمدن دولت روحانی کمیته بررسی تاثیرات پارازیت ها بر سلامت شهروندان تشکیل شد که به نظر می رسد این تصمیم به علت انتشار برخی از آمار تایید نشده که یکی از عوامل افزایش سقط جنین و سرطان در ایران را ارسال پارازیت های ماهواره ای می دانند، گرفته شده است.

معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، نیز خطرات امواج پارازیت‌ها را «بسیار مهم» می داند و در اردیبهشت سال جاری در حاشیه دوازدهمین کنگره بین‌المللی ایمونولوژی و آلرژی ایران گفت: «می‌دانیم که امواج الکترومغناطیسی مخاطرات زیادی دارد و باید تحت استانداردها و ضوابط‌ قرار بگیرد.»

پیش از آن رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، با هشدار نسبت به عواقب بسیار سوء ارسال پارارزیت‌ها اعلام کرده بود که وزارت ارتباطات منشا این پارازیت‌ها نیست. وی گفته بود که باید به دنبال ارسال این پارازیت‌ها و شناسایی آن بود، زیرا آثار و عواقب بسیار سوء و متعددی در پی خواهد داشت.

تماشای شبکه های ماهواره ای در سال های اخیر در ایران روند رو به رشدی داشته و این در حالی است که داشتن «تجهزات دریافت از ماهواره» یا همان ریسیور در ایران جرم محسوب می شود. برای مقابله با این پدیده اقداماتی مختلفی از جمله «طرح جمع آوری ماهواره ها از خانه ها» و «ارسال پارازیت» برای اختلال در برنامه های تلویزیونی ماهواره ای انجام شده است.

این در حالی است که در گزارشی که از سوی مرکز پژوهش های مجلس ایران به تازگی منتشر شده طرح جمع آوری ماهواره ها شکست خورده است.

پارازیت ها امواجی با توان قوی تر از سیگنال های اصلی ماهواره هستند که با هدف به اشتباه انداختن گیرنده های ماهواره ارسال می شوند و موجب می شوند که گیرنده ها نتوانند سیگنال اصلی برنامه مورد نظر را تشخیص دهند و پارازیت را با موج اصلی اشتباه بگیرند.

اگر چه پدیده ارسال پارازیت بحث جدیدی در ایران نیست، اما صحبت درباره تاثیرات این پارازیت ها روی سلامت انسان همچنان بحثی داغ در میان ایرانیان به شمار می رود و موجب برخی نگرانی ها شده است. در مورد تاثیر امواج پارازیت ماهواره بر سلامت شهروندان، نظرات و فرضیات گوناگونی مطرح شده است.

حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت ایران، در گفتگو با خبرگزاری ایرنا گفته است: «شایعات در خصوص پارازیت ها و تاثیر آنها بر سلامت مردم خیلی زیاد است، اما بر اساس مستندات علمی می گویم که بسیاری از شایعات تقریبا از نظر علمی هیچ سندیتی ندارد. این که بگوییم پارازیت سبب یک سری بیماری ها و عوارض از جمله سقط جنین می شود، چیزی نیست که از نظر علمی مبنایی داشته باشد.»

مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت دولت احمدی نژاد، نیز بارها در جلسات و مصاحبه های خود با قاطعیت اثرات منفی پارازیت های ماهواره ای را بر سلامت انسان رد کرده بود.

اما برای نخستین بار عزت الله ضرغامی، رییس سازمان صدا و سیمای ایران، چهار سال گذشته در سخنرانی در کنگره “جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با انتقاد از «برخورد سلبی» با ماهواره ها گفت: «ما پارازیت می فرستیم، آنها هم پارازیت می فرستند و سپس کانال های ما روی ماهواره آنها قطع می شود.»

در همان زمان وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه ای از ایران خواسته اند به پارازیت اندازی بر برنامه های شبکه های بین المللی ماهواره ای پایان دهد.

بی بی سی فارسی هم خبری منتشر کرد که کنستانتین بیریولین، قائم مقام سازمان همکاری نظامی و فنی روسیه گفته بود چندین دستگاه پارازیت انداز سیار به ایران در زمان تحریم ها فروخته و در حال مذاکره برای ارسال تجهیزات بیشتری به ایران است.

البته در خبری دیگر بی بی سی فارسی گفته بود که شرکتی در چین تجهیزات پارازیت اندازی روی امواج ماهواره ای به ایران فروخته است.