بمباران غزه توسط اسراییل - رویترز

بمباران غزه توسط اسراییل – رویترز

قاهره – سوسن ابوحسین– الشرق الاوسط: یک مقام آگاه نزدیک به هیات مذاکره کننده فلسطینی در قاهره برای بررسی آتش بس در نوار غزه گفت: آمریکا پیشنهادی مبنی بر موافقت با تاسیس بندر در غزه را ارائه داده است به شرط آنکه فعالیت های بندر تحت کنترل قرار بگیرد. این بندر، بندر شناوری روبروی سواحل قبرس خواهد بود که به بازرسی کالای وارداتی به غزه می پردازد.

به گفته این مقام آگاه این طرح پیشنهادی در گفتگوهای غیرمستقیم جاری بین دو هیات فلسطینی و اسراییلی تحت نظارت مصر در قاهره در دست بررسی است. وی افزود: اتحادیه عرب به کشور واسطه یعنی مصر اطلاع داده که این اتحادیه از طریق دولت وفاق فلسطین به ریاست محمود عباس درصدد تشکیل کمیته ای برای بازسازی غزه است.

یک منبع آگاه خاطر نشان کرد که اسراییل تاکنون پیشنهاداتی برای آسان سازی کار شهروندان ساکن در نزدیکی دیوار حائل ارائه داده، ولی با برداشتن دیوار حائل موافقت نکرده است.

وی گفت: کلیه مسائل مربوط به بازسازی و گشودن گذرگاه رفتح بستگی به بازگشت گارد ریاست جمهوری و اداره نوار غزه توسط دولت وفاق دارد. وی افزود: پیش از این فلسطینی ها بر سر استقرار گارد ریاست جمهوری در مرزها به توافق رسیده بودند.

به گفته این مسئول کلیه مفاد مورد توافق به صورت کتبی و با حضور همه طرف ها ثبت خواهد شد تا قابل اعتماد باشد و کسی آن را نقض نکند. وی افزود: «محور گفتگوها مکانیزم های اجرای آتش بس است. بحث بر سر تاسیس فرودگاه و بندر به گفتگوهای نهایی با اسراییل موکول شد.» انتظار می رود توافق بر سر آغاز گفتگوهای نهایی پس از اعلام آتش بس در غزه صورت بگیرد.

وی در ادامه گفت: «اسراییل با این موارد موافقت کرده است؛ گشودن گذرگاه ها و کمک رسانی از طریق گذرگاه های غزه . بازسازی غزه به برقراری امنیت و استقرار تشکیلات خودگردان در غزه بستگی دارد. کمک های مالی به غزه به واسطه حکومت خودگردان یا صندوق سازمان ملل انجام می گیرد. نوار مرزی با مساحت ۳۰۰ مرز کشیده شود. آزادی صید تا فاصله ۶ مایل که این فاصله در گفتگوها با حکومت خودگردان بیشتر می شود. گشودن گذرگاه رفح در صورت استقرار گارد ریاست جمهوری و تحت مدیریت دولت وفاق – تشهیل رفت و آمد اشخاص از طریق گذرگاه ایرز.»

وی گفت: «تضمین ها از سوی مصر و آمریکا خواهد بود تا اسراییل به مفاد مورد توافق پایبند شود.» وی خاطر نشان کرد: «اسراییل بنا بر توافق با حکومت خودگردان به آزادی سری چهارم اسرای فلسطینی مبادرت می ورزد. اسراییل می گوید قرارداد مبادله اسیران با شالیت در صورت برگرداندن اجساد دو سرباز مفقود الاثر در غزه اجرایی می شود.