آلودگی هوای تهران در زمستان 92 -شرق پارسی

آلودگی هوای تهران در زمستان ۹۲ -شرق پارسی

آلودگی هوا مشکل جدید و ناآشنایی برای شهرهای بزرگ دنیا محسوب نمی شود، اما سیاست های نادرست و اقدامات ناصحیح می تواند آن را تشدید کند و جان شهروندان بی گناه را نشانه رود.

تهران به عنوان یکی از شهرهای بزرگ دنیا و با جمعیت میلیونی خود، همانند شهرهای صنعتی دیگر دنیا با مشکل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند. میزان آلودگی هوای تهران در بیش از نیمی از روزهای سال ناسالم است.

اما، با شروع فصل بهار و وزش بادهای بهاری، آلودگی ها و ذرات معلق در هوا برای مدتی از شهر تهران رخت می بندند و فرصتی را برای ساکنان این شهر فراهم می کنند تا دیدن آسمان آبی را که بیشتر روزهای سال از آن محروم هستند را تجربه کنند. در این روزها است که “تهران نفس می کشد” و هوای پایتخت ایران در شرایط سالم قرار می گیرد.

وضعیت هوای تهران امسال (۱۳۹۳ هجری خورشیدی) بهتر از سال گذشته بوده است به طوری که به گفته سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست ایران «در فروردین ماه سال گذشته (۹۲) ۲۸ روز هوای سالم و ۲ روز ناسالم گزارش شده بود در حالی که امسال در مدت مشابه ۲۲ روز سالم بوده و روز ناسالم نیز گزارش نشده، این در حالی است که شرایط جوی در مدت مشابه دو سال یکسان بوده است.»

مشکل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و صنعتی، مشکل تازه ای نیست، اما این مشکل در تهران و حتی برخی دیگر از شهرهای بزرگ ایران هر ساله بیش از پیش می شود.

پایان آمارهای متناقض از مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا در سال ۹۴

در دنیای امروز نمی توان کسی را یافت که تاکنون در مورد مضرات آلودگی هوا نشنیده باشد یا از آن بی اطلاع باشد، اما به طور حتم بسیاری از تاثیرات این پدیده آشکار نیست و به مرور روی بدن انسان تاثیر می گذارد و در نهایت می تواند منجر به مرگ شماری از انسان ها شود. سازمان تحقیقات جهانی سرطان در گزارش سال ۲۰۱۳ خود آلودگی هوا را یکی از عوامل ابتلا به سرطان های مختلف از جمله سرطان ریه و مثانه معرفی کرده است.

به طور حتم می توان نتیجه گرفت که این پدیده که به دست بشریت توسعه پیدا کرده، بلای جان بشر شده است به طوری که بر طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی که در مارس ۲۰۱۴ منتشر شده، آلودگی هوا سالانه موجب ۷ میلیون مرگ زودرس می شود.

ساکنان تهران نیز همانند ساکنان دیگر شهرهای صنعتی و آلوده دنیا از عوارض آلودگی هوا مصون نیستند، به طوری که سازمان ثبت و احوال ایران در بهمن ۹۲ اعلام کرد که زمانی که آلودگی هوا در کلان شهرها افزایش پیدا می کند، آمار مرگ و میر نیز در این شهرها افزایش می یابد.

آلودگی هوای تهران در زمستان 92 -شرق پارسی

آلودگی هوای تهران در زمستان ۹۲ -شرق پارسی

خبرگزاری تسنیم در گزارشی در روز ۶ اردیبهشت ۹۳ به نقل از علی اکبر سیاری معاون وزیر بهداشت نوشت که «بر طبق آمارها در هر ساعت ۲ نفر به دلیل آلودگی هوا در تهران فوت می‌کنند» که می توان نتیجه گرفت بر اساس گفته سیاری روزانه ۴۸ نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

این در حالی است که محمدجواد نظری مهر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ایران دراینباره در ۲۰ اردیبهشت اعلام کرد که ۳۱۰ شهروند تهرانی به علت آلودگی هوا روزانه جان خود را از دست می دهند.

و اما، گزارش سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که سالانه ۸۰ هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. این رقم ۲۱ درصد میزان مرگ و میر سالانه در ایران است. بنا بر همین گزارش دو درصد از کل مرگ‌ و میرهای ناشی از عوارض قلبی در شهرهای آلوده به طور مستقیم و غیرمستقیم مربوط به آلاینده‌های هوا است.

تناقض در آمارهای اعلام شده تنها به موارد فوق منحصر نمی شود و اگر جستجویی در رسانه های داخلی کنید آمارهای مختلف از مسوولان ایرانی در ارگان ها و سازمان های مختلف خواهید دید.

به نظر می رسد این تناقض گویی که خود باعث نگرانی و سردرگمی بیشتر می شود، در دولت روحانی قرار است خاتمه یابد. به طوری که مصوبه ای در تاریخ ۲۵ فروردین ۹۳ در هیات وزیران به تصویب رسید که بر اساس این مصوبه وزارت بهداشت ایران موظف شده تا در مورد سهم آلودگی هوا در مرگ و میر گزارش دهد.

در این مصوبه آمده است که وزارت بهداشت به عنوان متولی نظام سلامت باید تمام اطلاعات و داده های موجود را در مورد سهم آلودگی هوا در مرگ و میر و بروز بیمارها را در میان ایرانیان بررسی و اولین گزارش خود را در ابتدای سال ۹۴ ارایه کند.

آلودگی هوا بر روی کیفیت زندگی انسان تاثیر منفی می گذارد و کند ذهنی و افسردگی به همراه دارد- شرق پارسی

آلودگی هوا بر روی کیفیت زندگی انسان تاثیر منفی می گذارد و کند ذهنی و افسردگی به همراه دارد- شرق پارسی

شاید بسنده کردن به آمار فوتی ها یا حتی بیماران ناشی از آلودگی هوا تمام مضرات این پدیده را نشان ندهد، زیرا آلودگی هوا روی کیفیت و سلامت افراد تاثیر مستقیم می گذارد.

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که آلودگی هوا باعث کند ذهنی، حافظه بد، پرخاشگری و افسردگی می شود. چرا که زمانی که آلودگی و ذرات معلق در هوا شدت پیدا می کند، فردی که در معرض این آلودگی قرار گرفته نمی تواند اکسیژن لازم را دریافت کند، از این رو اکسیژن رسانی به مغز کمتر می شود و سیستم عصبی تحت تاثیر قرار می گیرد و در نهایت اضطراب، نگرانی، بیقراری، افسردگی و اختلال خواب را در پی خواهد داشت؛ مشکلاتی که شاید خیلی از ساکنان تهران با آن ها غریبه نباشند.

احمدی نژاد مقصر تشدید آلودگی هوا

همانطور که گفته شد آلودگی هوا در کلان شهرها موضوع جدیدی نیست، اما آلودگی هوای تهران در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به بیشترین میزان خود در سال های گذشته رسید.

پایگاه خبری تحلیلی اعتدال در گزارشی که بر اساس اظهار نظرهای رییس سازمان محیط زیست ایران و کارشناسان این حوزه انجام شده بود، نوشت: «عدم برنامه ریزی کلان در دولت نهم و دهم و رعایت نکردن قوانین بالا دستی در بخش توسعه و بهره‌برداری از منابع نفت و گاز در هشت سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد سبب شد تا مصرف سوخت های خطرناک همچون بنزین غیر استاندارد و سوخت های سنگین همچون مازوت، در ایران چندین برابر شود که اولین نشانه این بی تدبیری افزایش آلودگی هوا در شهرهایی از جمله تهران، اهواز، اراک، مشهد، اصفهان و … است.»

یکی از عوامل مهم و کلیدی در آلودگی کلان شهرها به خصوص تهران، اصفهان و اراک استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه ها است. طبق آمار بانک جهانی در سال ۲۰۰۳، قبل از دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، سهم سوخت مازوت در تامین سوخت نیروگاه ها ۱۴٫۵ درصد بوده است، اما در سال ۹۱ (در سال آخر ریاست جمهوری احمدی نژاد) این نسبت تقریبا ۲ برابر شده و به ۲۷٫۸ درصد افزایش یافته است. بنابراین می توان نتیجه گرفت در دولت نهم و دهم (دو دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد) مهمترین عامل افزایش آلودگی کلان شهرها دو برابر شده است. این در حالی است که مصرف گاز طبیعی تامین سوخت نیروگاه ها در طول این دوره از ۷۷٫۹۶ درصد به ۶۶٫۷۵ کاهش یافته است و نیروگاه ها مجبور به استفاده از سوخت سنگین و به مراتب آلاینده تر مازوت شده اند.

همچنین در دوره احمدی نژاد واردات سوخت به ایران با تحریم های بین المللی روبرو شد و دولت احمدی نژاد با تبلیغات فراوان دستیابی به تولید سوخت داخلی و عدم نیاز به سوخت و پالایشگاه های خارجی را جشن گرفت. از همان زمان تاثیر سوخت داخلی بر افزایش میزان آلودگی هوا در رسانه ها مطرح شد، اما هیچ گاه مسوولان دولتی وقت این موضوع را تایید نکردند و حتی می توان گفت بسیار زیرکانه از بحث در اینباره می گریختند. با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، به این ابهامات پایان داده شد و بیژن زنگنه وزیر نفت ایران، ناخالصی بنزین داخلی را یکی از منشا های اصلی آلودگی هوا معرفی کرد و کارشناسان محیط زیست تخمین زده اند که بنزین داخلی موجب ۸۸ درصد آلودگی هوا است.

آلودگی هوای تهران که روزانه جان ساکنان این شهر را تهدید می کند-شرق پارسی

آلودگی هوای تهران که روزانه جان ساکنان این شهر را تهدید می کند-شرق پارسی

با اتمام دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد، به نظر می رسد که سیاست های اشتباه او نیز در حوزه های مختلف از جمله محیط زیست به پایان رسیده است. با شروع دولت جدید، امیدهای نو برای حل معضل آلودگی هوا در بین مردم و کارشناسان ایران ایجاد شد. با توجه به اینکه حسن روحانی، رییس جمهور ایران با انتخاب معصومه ابتکار، چهره شناخته شده در امور محیط زیست، به عنوان معاون خود و رییس سازمان محیط زیست ایران نشان داد که دولت قصد دارد مشکلات زیست محیطی را از راه های کارشناسانه و منطقی تر حل کند.

به نظر می رسد دولت روحانی با عزمی جدی تر سعی دارد به موضوع آلودگی هوا که در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد بین دولت، مجلس و شهرداری پاس کاری می شد، رسیدگی کند. به تازگی محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت اعلام کرد که اراده دولت بر حل معضل آلودگی هوا با همکاری شهرداری تهران است. از این رو به نظر می رسد دولت روحانی قصد دارد به جای پاس دادن مشکل با همکاری ارگان های دیگر به مقابله با این پدیده کشنده برود.

آلودگی هوای تهران که روزانه جان ساکنان این شهر را تهدید می کند-شرق پارسی

آلودگی هوای تهران که روزانه جان ساکنان این شهر را تهدید می کند-شرق پارسی

آلودگی هوا در پایتخت ایران-شرق پارسی

آلودگی هوا در پایتخت ایران-شرق پارسی