مریم میرزاخانی ریاضی دان ایرانی، اولین زن برنده معتبرترین جایزه ریاضی جهان-خبرگزاری فرانسه

مریم میرزاخانی ریاضی دان ایرانی، اولین زن برنده معتبرترین جایزه ریاضی جهان-خبرگزاری فرانسه

مریم میرزاخانی، ریاضی دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد آمریکا، موفق به کسب مدال فیلدز، معتبرترین جایزه ریاضیات در جهان شد.

مدال فیلدز که به نوبل ریاضی معروف است. این مدال هر چهار سال یکباراز طرف اتحادیه جهانی ریاضی در کنگره جهانی ریاضی به ۲ تا ۴ ریاضی دان زیر ۴۰ سال اهدا می کند.

تا پیش از این این جایزه معتبر نصیب هیچ زنی نشده بود و از اینرو مریم میرزاخانی، نخستین زن و اولین ایرانی است که توانسته این جایزه را از آن خود کند.

وی ۳۷ ساله است که تحصیلات خود را در دانشگاه صنعتی شریف تهران (یکی از معتبرترین دانشگاه های ایران) و دانشگاه هاروارد آمریکا (یکی از معتبرترین دانشگاه های جهان) به پایان رسانده است و هم اکنون در دانشگاه استنفورد تدریس می کند و پیش از آن نیز در دانشگاه پرینستون درس می داد.

میزراخانی پیش از این نیز، جزو برندگان دو دوره المپیاد جهانی ریاضی نیز است.

وی درباره علاقه اش به ریاضی می گوید: «هر چه زمان بیشتری می گذرانم (برای یادگیری ریاضی) این رشته برای من هیجان انگیزتر می شود.»

کنگره جهانی ریاضیات سال جاری از روز چهارشنبه، سیزدهم اوت (۲۲ مرداد) به مدت یک هفته در سئول پایتخت کره جنوبی برگزار می‌شود.

این مدال در سال جاری به ۴ ریاضی دان تقدیم شد که سه ریاضی‌دان دیگر، آرتور آویلا از برزیل، منجول بارگاوا نظریه‌دان اعداد در دانشگاه پرینستون و مارتین هایرر از دانشگاه وارویک در بریتانیا برندگان دیگر امسال هستند.

اینگرید دوبشی، رییس اتحادیه جهانی ریاضی می‌گوید: «به عنوان یک زن برایم فوق‌العاده است که می‌بینم مریم میرزاخانی برنده شده است و تصور اینکه یک زن برنده مهمترین جایزه ریاضی شود، دیگر عجیب نیست.»

مریم میرزاخانی به خاطر تحقیقاتش در زمینه دینامیک و هندسه رویه‌های ریمانى و فضاهاى پیمانه‌اى آنها این جایزه را دریافت کرده است.

او پیش از این هم جوایز متعددی در رشته ریاضیات دریافت کرده بود. در سال ۲۰۰۶ مجله «پاپیولار ساینس» او را به عنوان یکی از ۱۰ نابغه آمریکای شمالی معرفی کرد.

مدال فیلدز به یاد جان چارلز فیلدز، ریاضی‌دان کانادایی پایه‌گذاری شد و همراه با یک جایزه نقدی به مبلغ ۱۵ هزار دلار کانادا اعطا می‌شود.

این جایزه اولین بار در سال ۱۹۳۶ به دو ریاضی‌دان فنلاندی و آمریکایی داده شد.