دیدار سه جانبه روسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران امروز در تهران برگزار می شود. نشستی که در ادامه روند سیاسی «آستانه» که هدف اساسی‌اش حل و فصل ریشه‌ای و سیاسی بحران سوریه است، تلاش دارد تا سرنوشت جنگ احتمالی در ادلب (شمال سوریه) را رقم بزند.

به گزارش الشرق الاوسط، روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان پیش از این در آذر ۹۶ در شهر سوچی روسیه با محوریت صلح در سوریه گرد هم آمدند.

نشست دوم به میزبانی آنکارا در ۱۵ فروردین ماه امسال به ارزیابی تازه ترین تحولات میدانی سوریه و رایزنی های سه جانبه درباره مسائل بین المللی و منطقه ای برگزار شد.

 اکنون گام سوم این مذاکرات به میزبانی ایران رقم می خورد و تهران امروز کانون توجهات جهانی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری های دولتی ایران ، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه  برای حضور در نشست سران روسیه، ترکیه و ایران درباره سوریه وارد تهران شدند.

در این میان، ادلب، آخرین پایگاه مخالفان دولت مرکزی سوریه کانون توجه تحلیلگران و رسانه های جهان قرار گرفته است. دولت بشار اسد با حمایت متحدان خارجی خود در تدارک یک تهاجم نظامی گسترده به آخرین سنگر مخالفان در استان ادلب و مناطق همجوار آن است که اینک تحت کنترل نیروهای تحریر شام ( تشکلی از اعضای سابق یک شاخه نظامی القاعده) و دیگر گروه های شورشی است.

هم‌زمان با حملات هوایی تازه در استان ادلب سوریه، دولت روسیه اعلام کرده است که ارتش سوریه آماده است که به «مشکل تروریسم» در این منطقه پایان دهد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، سه‌شنبه چهار سپتامبر (۱۳ شهریور) گفته بود: «ما مطلع شده‌ایم که نیروهای مسلح سوریه برای حل این مشکل آماده می‌شوند.»

استان ادلب تنها یکی از مناطق چهارگانه «کاهش تنش» بود که در چارچوب توافقات صلح آستانه میان ایران، روسیه و ترکیه در ماه مه و سپتامبر ۲۰۱۷ در مورد آن توافق حاصل شد.

روزنامه الوطن نزدیک به دولت سوریه چندی پیش گزارش داد اوضاع مربوط به شروع عملیات در ادلب پس از نشست سران روسیه، ایران و ترکیه در تهران روشن خواهد شد.

در این باره، مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه از اعتراض دیپلماتیک به مسکو درپی حملات هوایی جنگنده‌های این کشور به مواضع تروریست‌ها و معارضان سوری در ادلب خبر داد.

چاووش‌اوغلو طی نشست خبری مشترک با هایکو ماس وزیر خارجه آلمان که به آنکارا سفر کرده، گفت: «بعد از این حملات، دستگاه دیپلماسی ما با یکدیگر تماس گرفتند. ما به آنها (روسیه) گفتیم که این اقدام اشتباهی بود».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی با اشاره به خطرناک بودن عملیات ارتش و نیروهای سوری برای بازپس‌گیری ادلب از معارضان، گفت: «این حملات که با هدف تصرف ادلب هستند، خطر جدی دارند و از زوایای مختلف فاجعه‌بار خواهند بود».

چاووش‌اوغلو با بیان اینکه کشورش به همراه ایران و روسیه، ضامن‌های آتش‌بس در سوریه هستند، گفت با این دو کشور تماس‌های نزدیکی را درباره ادلب دارد.

از سوی دیگر، سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ضمن تأکید بر اینکه «جبهه‌النصره» تهدیدی برای ثبات در سوریه است، گفت که مسکو، تهران و آنکارا خواستار پایان یافتن بحران سوریه هستند.

لاوروف در ادامه گفت، آمریکا این اطمینان را به روسیه داده که تفکیک معارضان مسلح سوری از تروریست‌ها را در سوریه تضمین خواهد کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز شرایط در ادلب را حساس خواند و گفت: تلاشمان این است که خروج تروریست‌ها از ادلب با کمترین هزینه انسانی انجام شود.

در مقابل، ۱۰ عضو شورای امنیت سازمان ملل خواستار افزایش تلاش‌ها برای یافتن یک راه‌حل صلح‌آمیز برای استان ادلب در سوریه شدند که در دست شورشیان است و گمانه‌زنی‌هایی از وقوع یک حمله قریب الوقوع در این منطقه بر سر زبان‌هاست.

در همین چارچوب، سازمان ملل متحد روز پنجشنبه از ایران، روسیه و ترکیه خواست تا از وقوع درگیری و خونریزی در استان ادلب سوریه جلوگیری کنند.