«الشرق الأوسط» ویدئو را از یکی از حامیان کودتاگران به دست آورد

iran-embassy-sanaa-yemen-08012015-001

«الشرق الأوسط» یک تصویر ویدئویی از ساختمان سفارت ایران در صنعا به دست آورد که نشان می دهد مورد هیچ حمله ای قرار نگرفته است. نهادهای دولتی ایران ادعا می کنند که جنگنده های ائتلاف سفارت این کشور در صنها را هدف قرار دادند، در حالی که در این ویدئو پرچم ایران بر بالای این سفارت دیده می شود و فردی که این ویدئو را گرفته برای درستی مدعای خود تصویری از یک روزنامه یمنی به تاریخ روز جمعه ۸ ژانویه (دی ماه) ۲۰۱۶ را نشان می دهد.

نیروهای ائتلاف عربی حامی مشروعیت یمن، تأکید کردند که پس از بازنگری و تحقیق، نا درستی این ادعا ثابت شده و هیچ گونه عملیاتی در مجاورت سفارت و یا نزدیکی آن انجام نشده است. علاوه بر این سلامت ساختمان سفارت و آسیب ندیدن آن برای فرماندهی ائتلاف ثابت شد.

 تصویر ویدئویی که «الشرق الأوسط» از یکی از حامیان کودتاگران بر علیه مشروعیت به دست آورد، که در هنگام عبور از آن جا تصویر برداری شده است نشان می دهد که ساختمان سفارت سالم است و هیچ آسیبی به آن نرسیده است. همچنین موانع بتنی ساختمان را احاطه کرده و پوشش های آهنی به طول ۴ تا ۵ متر تمامی ساختمان را پوشش داده است تا آن چه در محوطه سفارت می گذرد از سوی ساختمان های مسکونی مجاور مقر سفارت دیده نشود. علاوه بر این در دست کسی که تصویر برداری کرده است، نسخه ای از روزنامه «یمن امروز»، متعلق به علی عبد الله صالح رئیس جمهور مخلوع یمن، دیده می شود که تاریخ چاپ آن روز جمعه هشتم ژانویه (دی ماه) ۲۰۱۶ می باشد.

https://www.youtube.com/watch?v=tpUnU3aqLng

ریاض یاسین وزیر خارجه سابق یمن پیش از این برای «الشرق الأوسط» تأکید کرده بود که سفارت ایران در صنعا، پایتخت یمن، به شورشیان، از جمله شبه نظامیان حوثی و پیروان علی عبد الله صالح رئیس جمهور مخلوع این کشور، کمک های مالی و اطلاعاتی و مشاوره نظامی و مواد جنگی ارائه می دهد، به طوری که ایران از سفارت خود در صنعا که مکانی دیپلماتیک است، برای مدیریت عملیات جنگی استفاده می کند، به خصوص که ایران متهم بود قبل از آغاز جنگ و در ماه مارس، از طریق دریا به حوثی ها اسلحه می داد، و هفته ای ۱۴ پرواز بین صنعا و تهران انجام می شد.

وی همچنین گفت که سفارت ایران در صنعا مرکزی برای عملیات جنگی حوثی ها است که از داخل آن بسیاری از عملیات جنگی و اطلاعاتی مدیریت می شود و مرکزی برای توزیع اموال به شبه نظامیان حوثی است.

یاسین افزود: «ایران دارای قابلیت های پیشرفته در ارتباطات جمعی است، که آن ها را در عملیات اتصال رهبران حوثی با علی عبد الله صالح رئیس جمهور مخلوع یمن ، از طریق یک شبکه بین المللی تماس و اطلاعات، مورد استفاده قرار می دهد، و همچنین همین طرف ها را از طریق «جی پی اس» بین المللی با یکدیگر ارتباط می دهد».