انتقاد ملک عبد الله دوم پادشاه اردن از اقدامات خصمانه ایران در تماسی تلفنی با پادشاه عربستان سعودی

اعضای هیئت دیپلماتیک ایران به هنگام ترک عربستان سعودی در فرودگاه ریاض (عکس از خیرگزاری عربستان سعودی)... در گوشه تصویر منتشر شده از وزارت کشور بحرین از اعضای باند تروریستی دستگیر شده .. عکس از خبرگزاری بحرین)

اعضای هیئت دیپلماتیک ایران به هنگام ترک عربستان سعودی در فرودگاه ریاض (عکس از خیرگزاری عربستان سعودی)… در گوشه تصویر منتشر شده از وزارت کشور بحرین از اعضای باند تروریستی دستگیر شده .. عکس از خبرگزاری بحرین)

پس از آن که کشورهای دیگری در اعتراض به حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در ایران اقدامات دیپلماتیکی در قبال تهران اتخاذ کردند، فشارها بر ایران افزایش یافت.

روز گذشته اردن سفیر ایران در این کشور را فرا خواند و بر محکومیت و انتقاد شدید از حمله بر سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد تأکید کرد، و این گونه تجاوزات را نقض آشکار روابط دیپلماتیک دانست.

ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی روز گذشته از ملک عبد الله دوم پادشاه اردن تماسی تلفنی دریافت کرد. ملک عبد الله دوم بر حمایت اردن از اقدامات اخیر عربستان سعودی بر ضد ایران تأکید کرد و مجدداً بر انتقاد دولت و ملت اردن از اقدامات خصمانه ایران بر علیه هیئت های دیپلماتیک عربستان سعودی در این کشور تأکید کرد. پادشاه عربستان سعودی به نوبه خود از ابراز احساسات صادقانه و برادرانه پادشاه اردن تشکر و قدردانی کرد.

در همین حال جیبوتی هم به عربستان سعودی و بحرین و سودان پیوست، و تصمیم گرفت روابط خود را با ایران قطع کند. ضیاء الدین بامخرمه سفیر جیبوتی در ریاض به «الشرق الأوسط» گفت کشورش تمامی شکل های روابط با ایران را به علت تلاش های این کشور برای تضعیف امنیت و ثبات عربستان سعودی قطع کرد.

بر اساس بیانیه صادره از وزارت خارجه قطر، این کشور در اعتراض به حمله به هیئت های دیپلماتیک عربستان سعودی ، که نقض منشورها و قوانین بین المللی به شمار می آید، سفیر خود را از ایران فرا خواند.

اما پادشاهی عمان، روز گذشته از حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در ایران ابراز تأسف کرد. وزارت خارجه عمان در بیانیه ای گفت: «پادشاهی عمان این کار را غیر قابل قبول می داند، و در همین حال بر اهمیت ایجاد قوانین جدیدی در ممنوعیت هرگونه مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر به منظور دستیابی به صلح و ثبات تأکید می کند».

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز به نوبه خود در سخنرانی در برابر نمایندگان در آنکارا، احکام قصاصی که عربستان سعودی اخیراً به اجرا در آورد را «امری داخلی» دانست. اردوغان از واکنش شدیدی که بر اجرای حکم شیخ نمر باقر النمر، بدون دیگر محکومان، تمرکز می کند، ابراز تعجب کرد. رئیس جمهور ترکیه گفت: «در آن روز ۴۶ اعدام صورت گرفت که ۴۳ نفر از آن ها سنی بودند، و تنها سه نفر از اعدام شدگان شیعه بودند».

در میان این انتقادات و فشارها بر ایران، بحرین روز گذشته اعلام کرد که برنامه ریزی برای یک عملیات تروریستی را خنثی کرد که از طریق بمب گذاری های خطرناک زنجیره ای امنیت کشور را هف قرار داده بود. این عملیات توسط باندی متشکل از ۱۴ نفر برنامه ریزی شده بود که ۸ نفر از آن ها بازداشت شدند و برخی از آن ها در حال حاضر در تهران هستند و بقیه تحت بازجویی هستند. بحرین همچنین تأکید کرد که اعضای این باند وابسته به جنبش «الوفاء» هستند که از سوی سپاه پاسداران ایران و حزب الله لبنان تأمین مالی می شوند.