ژنرال هلندی با «خوش‌بینی» از الحدیده و بندر آن بازدید کرد

قاهره: علی ربیع
الحدیده: «الشرق الاوسط»

ژنرال پاتریک کامارت رئیس کمیته نظارت بر آتش‌بس در استان حدیده و استقرار نیروهای دولتی و حوثی روز گذشته فعالیت میدانی خود در شهر الحدیده را با بازدید از بندر و تعدادی از محله‌های این شهر آغاز کرد. این در حالی است که اظهارات بین‌المللی فراوانی از موفقیت تلاش‌های وی در نظارت بر اجرای توافقنامه سوئد و قطعنامه شماره ۲۴۵۱ شورای امنیت شنیده می‌شود.
به گزارش «الشرق الاوسط» منابع میدانی در یمن، اولین دیدار کامارت همزمان با آرامش میدانی در اطراف شهر حدیده و افزایش نقض قوانین بین‌المللی از سوی حوثی‌ها در مناطق جنوبی استان، به‌ویژه در اطراف مرکز شهرستان تحیتا انجام شد.
رسانه‌های رسمی حوثی ادعا کردند که مقامات امنیتی محلی حدیده در دیدار کامارت از بندر و برخی از محله‌های شرقی شهر در نزدیکی خطوط ارتباطی بین شبه‌نظامیان و نیروهای دولتی، همراه وی بودند، در حالی که منابع محلی تأکید کردند که حوثی‌ها با پوشیدن لباس‌های نیروهای امنیتی محلی وی را همراهی کردند.
با وجود اینکه ژنرال هلندی تا کنون هیچ مطلب رسمی در خصوص سفر خود به یمن منتشر نکرده است، سایت سازمان ملل روز گذشته اعلام کرد: «کامارت در خصوص هیجان و انگیزه طرفین برای اجرای فوری توافقنامه استکهلم ابراز خرسندی و خوش‌بینی کرده است».
سایت سازمان ملل متحد به نقل از سخنگوی سازمان اعلام کرد: «اولویت‌های روزهای آینده، تنظیم اولین جلسه کمیته هماهنگی استقرار نیروها خواهد بود که انتظار می‌رود در بیست و ششم ماه جاری برگزار شود».
براساس توافقنامه، کمیته سازمان ملل متحد، بر اجرای آتش‌بس که از روز سه‌شنبه گذشته آغاز شده نظارت می‌کند، علاوه بر این کمیته مذکور در مرحله اول مسئول استقرار نیروها در مسیرهای منتهی به صنعا نیز است. نیروهای دولتی در بخش جنوبی و عناصر حوثی در بخش شمالی مستقر می‌شوند.
در مرحله دوم توافقنامه، کمیته سازمان ملل مکان‌های دیگری را برای استقرار نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان حوثی شناسایی خواهد کرد. سازمان ملل نقش مهمی در نظارت بر شهر حدیده و بندر آن داشته و اداره آن را به نیروهای دولتی تحویل خواهد داد تا مسئولیت اداره، تأمین امنیت و تأمین بودجه حدیده و ارسال آن برای بانک مرکزی این شهر را به عهده بگیرد.
به نظر می‌رسد مهمترین وظیفه گروه سازمان ملل توقف نقض آتش‌بس در این استان ساحلی باشد.
به گزارش «الشرق الاوسط» به نقل از منابع دیپلماتیک دولتی و شهروندان محلی، روز گذشته درگیری‌های سنگینی در اطراف مرکز تحیتا رخ داد و حوثی‌ها سعی دارند منطقه مذکور را پس گرفته و محله‌های مسکونی اطراف را با توپ و موشک مورد هدف قرار دهند.
به گزارش منابع، شبه‌نظامیان با هدف نفوذ به دفتر مرکزی مدیریت شهرستان تحیتا، پایگاه‌های نیروهای دولتی را از محورهای مختلف مورد هدف قرار دادند.
ژنرال کامارت باید گزارش‌های هفتگی خود از تحولات اجرای توافقنامه را برای سازمان ملل و شورای امنیت ارسال کند. باید طی ۴۰ روز تبادل اسرا و مفقودین انجام شود و معابر تعز نیز باز شده و آتش‌بس به طور کامل اجرا شود.
گفتنی است فعالان یمنی در استان حدیده با انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی از رئیس کمیته سازمان ملل خواستند با اعمال فشار بر مقامات حوثی، خدمات اینترنتی را به شهر حدیده و مناطق دیگر استان بازگردانند.