ابومازن در حال بررسی آینده است در حالی که یک رویارویی احتمالی با آمریکا و «اسرائیل» خواهد داشت…

فعالیتی ضعیف یا دولتی در یوغ اشغال

رام‌الله: کفاح زبون

چالش‌های پیش‌روی فلسطینیان، ده‌ها سال است که همان چالش‌هاست. فلسطینیان در هر سال نویی عنوان‌هایی پر طمطراق را سر می‌دهند: پایان دادن به اشغال «اسرائیلی»، برپایی دولت فسطین، آینده تشکیلات خودگردان، و فرجام روند سیاسی. در دهه اخیر نیز مسئله دیگری به اولویت‌های آنان افزوده شد: پایان دادن به دوپارگی فتح و حماس و برقراری آشتی ملی. در همه احوال نیز هیچ چیزی تغییر نمی‌یابد. اما در سال آینده شاید یکی از مهمترین مسایلی که می‌تواند آینده کل قضیه فلسطینی را تحت الشعاع قرار دهد بررسی می‌شود و آن آینده تشکیلات خودگردان فلسطینی است. این تشکیلات پس از توافق اوسلو حاصل شد و به موجب آنان یک تشکیلات خودگردان به‌وجود آمد که پیش‌بینی می‌شد پس از پنج سال به یک دولت فلسطینی تبدیل شود، اما «اسرائیل» به همه توافقات پشت کرد و اینک خود تشکیلات خودگردان یکی از مشکلات اصلی قلمداد می‌شود.
چالش‌های پیش‌رو تشکیلات خودگردان در سه بعد خلاصه می‌شود: روابط با «اسرائیل»، و ایالات متحده آمریکا، و جنبش حماس. عملاً نیز تشکیلات خودگردان گام‌هایی را برای تعامل جدید با این سه بعد اتخاذ کرد. یکی از اعضای کمیته مرکزی جنبش فتح، محمد اشتیه، بیان کرد که ما یک نامه شدید اللحن به دولت اشغال‌گر فرستادیم و در آن به‌وضوح بدان هشدار دادیم که چنان‌که شما به تعهدات خود پایبند نباشید ما نیز از تمام توافقات صورت گرفته خارج خواهیم شد. او همچنین اضافه کرد که «اسرائیل» خواستار صلح نبوده و اینک تمام روابط سیاسی و قانونی و امنیتی و اقتصادی ما با آن قطع شده‌است. او همچنین اضافه کرد که در سال جدید جنبش فتح و تشکیلات خودگردان در صورت ادامه این اوضاع منطقه و شرایط بین‌المللی شناسایی دولت «اسرائیل» توسط تشکیلات خودگردان فلسطینی را پس خواهد گرفت.
از سوی دیگر روابط با دولت اشغالگر قدس از روابط فلسطینیان با آمریکا جدا نیست و در حال حاضر ایالات متحده آمریکا تحریم‌های خفقان‌آوری بر تشکیلات فلسطینی اعمال کرده‌است. اشتیه بیان کرد که آمریکا می‌خواهد سیاست‌های مورد تأیید خود را به تشکیلات خودگردان تحمیل نماید. آنها می‌خواهند ما کورکورانه از اندیشه‌های آنها اطاعت کنیم و به منافع فلسطینیان اهمیتی نمی‌دهند.
او همچنین بیان کرد که ما در برابر هر گونه راه‌حل آمریکایی ایستادگی خواهیم کرد، زیرا موضع آمریکا در قبال قدس هر گونه اعتمادی به آن را از بین برده‌است. از سوی دیگر آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا یک دولت را در غزه به‌پا کنند اما تشکیلات خودگردان در برابر این خواسته خواهد ایستاد.
در خصوص ارتباط با حماس نیز اشتیه عنوان کرد که ما تلاش می‌کنیم به یک آشتی با حماس برسیم که در آن قانونی واحد و حکومتی واحد و سلاحی واحد حاکم باشد. او عنوان کرد که اگر ما اندیشه‌های حماس برای آشتی و حماس نیز اندیشه‌های ما را نپذیرد در این صورت باید به مردم مراجعه کنیم و آنها را داور قرار دهیم و انتخابات برگزار نماییم.
صائب عریقات دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطینی عنوان کرد که به نطر می‌آید آمریکا در تلاش است تا تشکیلات خودگردان را متلاشی کند زیرا با توجه به اوضاع کنونی این تشکیلات نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد. در این بین عریقات تصریح کرد که باید از تشکیلات خودگردان به یک دولت واقعی فلسطینی برسیم.
اما در برابر این اندیشه عریقات، یکی از تحلیل‌گران سیاسی، محمد هواش، می‌گوید: امکان تحقق چنین اندیشه‌ای امکان‌پذیر نیست زیرا «اسرائیل» تمام تلاش خود را می‌کند تا از این امر ممانعت کند و تحقق این مهم یکی از مشکل‌ترین مسایل پیش‌رو فلسطینی ها است.