در سال ۲۰۱۸ رخ داد؛ اولین سینمای سعودی افتتاح شد

دمام: میرزا الخویلدی

سال ۲۰۱۸ در سعودی سالی توأم با فعالیت‌های هنری و فرهنگی بود و فعالیت‌های مهمی همچون جداسازی وزارت فرهنگ از وزارت اطلاع‌رسانی، تعیین اولین وزیر فرهنگ، شروع به کار سینماها بعد از سه دهه و حضور برجسته زنان در عرصه فرهنگی و اجتماعی و صدور گواهینامه رانندگی برای آنان در چهارم بهمن ماه (۲۴ ژانویه) در آن اتفاق افتاد.

جدا کردن وزارت فرهنگ
در ژانویه ۲۰۱۸ ملک سلمان بن عبدالعزیز دستور جدا کردن وزارت فرهنگ از وزارت اطلاع‌رسانی را صادر کرد و شاهزاده بدر بن عبدالله بن فرحان آل سعود را به عنوان وزیر آن تعیین کرد.
این تصمیم در واقع رویکرد سعودی به فرهنگ را تقویت می‌کند و آغاز جدیدی برای آن به عنوان یکی از محرک‌های تحول ملی در راستای توسعه انسانی است.
از آنجایی که این بخش هم‌سو با «چشم‌انداز ۲۰۳۰» سعودی است؛ بنابراین توسعه بخش فرهنگ در پادشاهی سعودی بر عهده این وزارت است. همچنین تأسیس مرکزهایی برای نوآوری، ساخت صنعتی فرهنگی برای هنر، تئاتر و سینما، فعالیت‌های هنری، هنرهای تجسمی و تبدیل فرهنگ به عنوان عنصری مهم برای ارتباط میان مردم جزئی از مسئولیت‌های این وزارت است.
در واقع فرهنگ از ۵ عنصر تشکیل می‌شود: ادبیات، هنرهای زیبا، نمایش، موسیقی و سینما است و وزارت فرهنگ تلاش می‌کند تا قدرت نرم را در سعودی تقویت کرده و آن را وارد مرحله جدیدی کند.
شاهزاده بدر بن عبدالله بن فرحان آل سعود وزیر فرهنگ نیز در زمینه فرهنگ در عرصه فرهنگی مطرح است. وی عضو شورای مدیریت سازمان کل فرهنگ بود و استراتژی‌هایی برای رشد بخش فرهنگ، غنی سازی عرصه فرهنگی سعودی در پادشاهی و خارج از آن انجام پیاده کرد.

سینما و هنر
اولین سینمای پادشاهی سعودی در ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین) در مرکز مالی ملک عبدالله در ریاض پس از ۳۵ سال ممنوعیت فعالیت سینماها با حضور دکتر عواد العواد وزیر اطلارسانی سعودی و شخصیت‌های برجسته داخلی و خارجی افتتاح شد.
بعد از آن فعالیت‌های فرهنگی مهمی صورت گرفت که از جمله آنها برگزاری کنسرت موسیقی جاز در آوریل گذشته با مشارکت ۳۳ نوازنده آلمانی بود که در ریاض، دمام و جده اجرا داشتند.
در ژانویه اولین کنسرت اوپرا در سعودی را هبه القواس به رهبری کارل سولاک اتریشی برگزار کرد.
در ۱۶ ژانویه (۲۶ دی) اولین کنسرت ارکسترال روس به رهبری والری گرگیف در ظهران برگزار شد که مایستروی رومی لورینز لاستوریکا، ایگور خیسماتولینا خواننده سوپرانوی روسی و یفگنی اخمیدوف خواننده تنور نیز در آن مشارکت داشتند.
در نیمه دسامبر جاری نیز سعودی میزبان مسابقات «فرمول ای» بود که در منطقه درعیه ریاض برگزار شد و در حاشیه آن فعالیت‌های سرگرمی متنوعی برگزار شد که از جمله آنها کنسرت عمرو دیاب، انریکه اگلسیاس و گروه آمریکایی وان‌ریپابلیک بود.
سعودی تا پایان سال شاهد برگزاری کنسرت‌های هنری بود بطوریکه در هفته آخر دسامبر کنسرت نصیر شمه نوازنده عود عراقی به مدت سه شب در مرکز فرهنگی ملک عبدالله برگزار شد.