اعتصاب پزشکان و عذرخواهی وزارت بهداشت.. گوترش با نگرانی پیگیر اوضاع است.. اتحادیه اروپا به خویشتنداری دعوت کرد

نیویورک: علی بردی
لندن: مصطفى سری

پلیس سودان به کشتن سه نفر از تظاهرکنندگان در اعتراضات شهر ام درمان در روز چهارشنبه اعتراف کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، در نتیجۀ حملۀ پلیس همچنین ۱۲ نفر دیگر زخمی شدند و این روز «چهارشنبۀ خونین» نامگذاری شد.
کمیته مرکزی پزشکان سودان نیز دیروز اعلام کرد که در این تظاهرات دو تن کشته و ۸ تن از جمله ۵ نفر به ضرب گلوله مجروح شدند.
براساس گفته‌های شاهدان نیروهای پلیس به تیراندازی اکتفا نکرده و به بیمارستان‌ها حمله کردند و حرمت بیماران، کارمندان و پزشکان را نگه نداشته و گاز اشک‌آور پرتاب کردند و یک پزشک را دستگیر کردند.
پزشکان نیز در پاسخ به این اقدامات پلیس اعتصاب کرده و خواستار آزادی همکار خود و عذرخواهی مکتوب از سوی وزارت بهداشت و تعهد به عدم تکرار این اتفاق شدند.
وزارت بهداشت نیز این اقدام پلیس را محکوم و غیرقابل قبول عنوان کرد و اعلام کرد که تحقیقات را در خصوص شبهات این موضوع با ارگان‎های ذیربط آغاز و اقدام به انتشار نیروهای حراست در بیمارستان‌ها خواهد کرد.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز با اشاره به اینکه اوضاع سودان را با نگرانی بررسی می‌کند از مقامات سودان خواست تا خویشتنداری کنند و تحقیقات کافی در خصوص اتفاقات اخیر داشته باشند.
فرحان حق سخنگوی سازمان ملل در گفتگو با «الشرق الاوسط» عنوان کرد که گوترش بر ضرورت حفظ آزادی بیان و تجمع‌های مسالمت‌آمیز در سودان تأکید می‌کند.
وی در خصوص رسیدن امدارسانی‌های سازمان ملل به برخی ایالات سودان عنوان کرد: تا زمان او هیچ تظاهراتی همچون تظاهرات دارفور، کردفان جنوبی و نیل آبی عملیات انسانی را با مشکل مواجه نکرده بود.
وی همچنین به بحران اقتصادی، کاهش قدرت خرید مردم، وجود ۵٫۵ میلیون نیازمند و کمبود سوخت در سودان اشاره کرد که روی قدرت سازمان‌ها برای کمک‌رسانی به مناطق ضعیف تاثیر منفی گذاشته‌است.
از سوی دیگر اتحادیۀ اورپا نیز خواستار اعطای حق تظاهرات به شهروندان شد و در خصوص قربانیان آن ابراز نگرانی کرد.
همچنین مقامات سودان را به خویشتنداری دعوت کرد.
این اتحادیه روز گذشته در بیانیه‎ای ضمن اهمیت حفظ آرامش و عمل براساس قانون، از دولت سودان خواست به حق شهروندان در آزادی بیان احترام بگذارد.
کشورهای ترویکا و کانادا نیز نسبت به واکنش دولت سودان به اعتراض‌های اخیر و بازداشت معترضان ابراز نگرانی کردند و خواستار آزادی آنها شدند.
آنها از دولت سودان خواستند به اجرای تحقیقات جامع و شفاف در آینده نزدیک درباره تظاهرکنندگانی که کشته شده‌اند، بپردازد و عاملان آن را بازخواست کند.