یک مقام وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه (۱۰ ژانویه-۲۰ دی) از آغاز خروج کامیون های نظامی آمریکا از سوریه خبر داد. این در حالیست که هنوز برنامه زمانی خروج نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه مشخص نیست. دو هزار نظامی آمریکا در سوریه هستند.
مقام آمریکایی افزود «خروج تجهیزات نظامی از سوریه آغاز شده» اما او یادآور شد که دلایل امنیتی در شرایط حاضر نمی تواند جزئیات بیشتری در این باره بگوید.
شبکه سی ان ان هم پیشتر در گزارشی گفت که خروج کامیون های نظامی در چند روز اخیر در حال انجام است. این شبکه به نقل از یک مقام دولت آمریکا که در جریان همه جزئیات این پروسه است گزارش داد خروج تجهیزات نظامی آغازگر خروج نظامی آمریکا از سوریه است.
البته مقام آمریکایی درباره اینکه این کامیون ها دقیقا چه محموله ای دارند و یا ساز و کار خروج تجهیزات از سوریه اظهار نظر نکرد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه (۱۰ ژانویه-۲۰ دی) گفت خروج آمریکا از سوریه اجرا می شود اما واشنگتن با شیوه «دیپلماتیک» تا «خروج آخرین نظامی ایرانی» از سوریه تلاش می کند.
جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه (۶ ژانویه-۱۶ دی) در جریان سفر به اسراییل گفت «خروج آمریکا از سوریه باید با ضمانت دفاع از متحدان آمریکا انجام شود».
دو هزار نظامی آمریکا در حال حاضر در سوریه مستقر هستند. این کشور عرصه جنگ داخلی ویرانگری است. نظامیان آمریکا عمدتا به آموزش نیروهای محلی برای پیکار با «داعش» می پردازند.