برخی منابع از تمایل به اختصاص دادن فرماندهی عملیاتی به {ارتش قبیله ای} خبر دادند

یکی از نیروهای امنیتی عراقی در حال سنگر گرفتن در نزدیکی ساختمانی در حومه شرقی شهر فلوجه به هنگام رویارویی با مسلحان داعش – عکس از خبرگزاری فرانسه

یکی از نیروهای امنیتی عراقی در حال سنگر گرفتن در نزدیکی ساختمانی در حومه شرقی شهر فلوجه به هنگام رویارویی با مسلحان داعش – عکس از خبرگزاری فرانسه

در حالی که عملیات هدف دار ارتش عراق و شبه نظامیان بسیج مردمی برای بازپس گیری شهرهای رمادی وفلوجه در استان انبار در غرب عراق تقریباً به طور کامل متوقف شده است، برخی منابع آگاه قبیله ای برای «الشرق الأوسط» فاش کردند که نیروهای آمریکایی موجود در استان، عملیات نظامی عراقی پیرامون این دو شهر را متوقف کردند و در حال برنامه ریزی برای دادن فرماندهای عملیات به شکل کامل به یگان های ویژه ارتش عشایر هستند.

یک منبع که نخواست نامش فاش شود گفت: که نیروهای آمریکایی، بدون مراجعه به دولت بغداد، اقدام به مجهز کردن تعدادی از مقرهای نظامی متعلق به مبارزان عشایر کردند. این مقرها در مناطق خالدیه ، درون اردوگاه حبانیه و در جاده فرودگاه ها، و همچنین مقرهای نزدیک به حومه دو شهر فلوجه و رمادی هستند و نیروهای آمریکایی با اسلحه و تجهیزات دیگری که روزانه توسط هواپیماهای حمل و نقل به فرودگاه حبانیه منتقل می شوند، آن ها را مجهز کردند.

این منبع افزود: «نیروهای آمریکایی تقریباً از یک ماه پیش و پس از متوقف کردن نقش فرماندهان ارتش و خارج کردن شبه نظامیان بسیج مردمی از اطراف رمادی و جلوگیری از نزدیک شدن آن ها به فلوجه و حومه آن، بر روی دادن پرونده کامل امنیتی استان به صورت تدریجی به نیروهای عشایر کار می کنند».

با این حال، محمد الدیلمی، سخنگوی عشایر مخالف سازمان داعش گفت: «آمریکایی ها جدی نیستند و عملیات فرمالیستی آماده سازی برخی از گروه های رزمی وابسته به نیروهای عشایر، برای شکاف وارد آوردن در میان وحدت بین فرماندهی عملیات مشترک عراق صورت می گیرد، به خصوص که این نیروها، که شامل ارتش و پلیس و نیروهای بسیج مردمی و مبارزان عشایر هستند، به هدف خود که آزاد سازی رمادی بود پیش روی کرده بودند». وی افزود: «آزاد سازی این مناطق به دست آنها برای ما افتخار آفرین نیست، و اگر این مناطق توسط آمریکایی ها آزاد نشود، آن ها عراق را بر مبنای فرقه ای تجزیه خواهند کرد».