بیانیه مشترک آلمان، فرانسه، کانادا و آمریکا در حمایت از بریتانیا

بریتانیا: شواهد روشنی دال بر دخالت روسیه در حادثه سالزبری وجود دارد

نیویورک: علی بردى

نماینده انگلیس در سازمان ملل تاکید کرد که «شواهد روشنی دال بر دخالت روسیه در حادثه سالزبری وجود دارد» مسئله ای که سفیر روسیه در سازمان ملل متحد آن را رد کرد. در عین حال کشورهای فرانسه، آلمان، کانادا و آمریکا به همراه بریتانیا نیز ضمن تعهدسپاری برای فعالیت در مسیر متوقف سازی «فعالیتهای مخرب شبکه های جاسوسی خارجی»، از روسیه خواستند تا برنامه گاز اعصاب را فاش کند.

به گزارش الشرق الاوسط، چهار کشور (فرانسه، آلمان، آمریکا و کانادا) با صدور یک بیانیه مشترک اعلام کردند که از نتیجه تحقیقات بریتانیا مبنی بر اینکه افسران روس در حمله ماه مارس به جاسوس سابق روس تبار و دخترش- سرگئی و یولیا سکریپال- در شهر سالزبری انگلیس با استفاده از گاز اعصاب نوویچوک دست داشته اند، حمایت می کنند.

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: «ما به نتیجه تحقیقات دولت بریتانیا که نشان می دهد دو فرد مظنون، از افسران سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه بودند و این عملیات به طور حتم مورد تأیید یک مقام بلندپایه دولتی [روسیه] بود، اطمینان کامل داریم».

گفتنی است که دولت بریتانیا روز چهارشنبه دو تبعه روس را به طور غیابی به اقدام به قتل محکوم کرد.

در همین راستا، «کارن پیرس» نماینده دائم بریتانیا در سازمان ملل متحد روز پنج شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل ۱۵ عضو این شورا را در جریان آخرین تحقیقات مربوط به پرونده حمله به «سکریپال ها» قرار داد. وی در این ارتباط گفت که شواهد روشنی دال بر دخالت دولت روسیه در این حادثه وجود دارد.

در مقابل، «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد خطاب به اعضای این شورا گفت که در مدارک و ادله مورد ادعای بریتانیا موارد متناقض «بسیاری» یافت می شود و لندن تنها به دنبال «ابراز یک جنون ضد روسی منزجر کننده» است.

سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس و دختر ۳۳ ساله اش یولیا، چهارم مارس ۲۰۱۸، بیهوش بر روی نیمکتی در نزدیک مرکز خرید شهر سالزبری بریتانیا پیدا شدند.

در تحقیقات صورت گرفته بریتانیا مشخص شد که این پدر و دختر به وسیله گاز اعصاب موسوم به نویچوک مسموم شده‌اند.

کرملین دست داشتن در این حملات را بارها رد کرده است اما بریتانیا همچنان روسیه را مسئول اقدام به ترور این جاسوس سابق می‌داند.

به دنبال اعلام روز گذشته ترزا می نخست وزیر انگلیس به پارلمان این کشور و معرفی دو تبعه روسیه به عنوان متهمان حادثه سالزبری، نماینده این کشور در سازمان ملل متحد درخواست نشست اضطراری شورای امنیت برای ارائه آخرین گزارش درباره استفاده از سلاح شیمیایی در خاک خود توسط روسیه را ارائه کرد.