بن‌دغر به «الشرق الاوسط»: ملاحظات گریفیتس برخی درست و برخی اشتباه بود

لندن: بدر القحطانی

با توجه به نزدیک شدن زمان مذاکرات صلح یمن در ژنو، الشرق الاوسط با هادی احمد عبید بن‌دغر نخست وزیر حکومت یمن مصاحبه‌ای داشته است و از وی در خصوص احتمال موفقیت مذاکرات پرسیده است. در این مصاحبه مواضع این حکومت نسبت به حوثی‌ها و اینکه آیا ممکن است در مقابل آنها کوتاه بیایند مورد بحث قرار گرفته است که در زیر خلاصه‌ای از آن را می خوانید:

*آیا برای موفقیت مذاکرات به سرپرستی ایالات متحده آمریکا، تن به امتیاز دادن می‌دهید؟

در ابتدا باید از پادشاهی سعودی و ملت شریف آن تشکر کنم چرا که خیلی جاها در جنگی که با حوثی‌ها داشتیم برادرانه کنار ما ایستادند.

در خصوص سوال شما باید بگویم ما قرار است که با نظارت آمریکا با حوثی‌ها وارد مذاکره شویم و هدف ما رسیدن به صلح است به شرطی که حوثی‌ها مبادی سه گانه را بپذیرند که شامل نتایج مذاکرات ملی، برنامه پیشنهادی خلیج و قطعنامه‌های شورای امنیت به خصوص شماره ۲۲۱۶ آن است.

*شنیده‌ها حاکی از آن است که حکومت قانونی یمن در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات خیلی از مناصب خود را از دست می‌دهد برای همین نیز خیلی به این مذاکرات اهمیت نمی‌دهد، جواب شما چیست؟

در این صورت ما و حوثی‌ها تمام مهمات خود را به یک جهت بیطرف تحویل داده و تن به انتخابات می‌دهیم. بعد از آن ملت هستند که تصمیم می‌گیرند و قطعا حوثی‌ها بازنده‌اند. چرا که ملت یمن دیگر دنبال به بندگی درآمدن نیست برای همین هم هست که حوثی‌ها به سلاح متوسل شده‌اند و این مهمات خود را از ایران می‌گیرند.

*مهمترین نکاتی که مارتین گریفیتس، نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن مطرح کرد به نظر شما چیست و آیا راجع به آنها در جلسه‌های اخیر صحبت کردید؟

ایشان سعی کردند که به خیلی نکات اشاره کنند که بعضی از آنها درست و برخی دیگر اشتباه بود. ما از ایشان به خاطر تلاش‌هایشان سپاسگذاریم ولی مساله صلح یمن خیلی پیچیده است. ایشان راه حلی جزئی ارائه می‌دهد ولی ما به او گفتیم این راه حل‌های جزئی راه به جایی نمی‌برد. از سویی دیگر خواستار آتش بس شد ولی به او گفتیم تا زمانی که حوثی‌ها تن به اجراهای نظامی و امنیتی ندهد چنین کاری نمی‌کنیم. از همه مهمتر به وجود آمدن اطمینان است که با آزاد کردن زندانیان حاصل می‌شود ولی آنها زیر بار این کار نمی‌روند.

*آیا حکومت یمن برای هشتمین بار تن به آتش بسی می‌دهد که توأم با اجراهای لازم در خصوص حصول اطمینان است ؟

تا اکنون فرصت‌های زیادی به حوثی‌ها داده و آتش بس‌های زیادی با آنها داشته‌ایم. آنها پس از اینکه به آتش بس می‌رسیدیم از آن به نفع خود استفاده کرده تا مهمات خود را تامین کنند. این گروهک‌ها اساسا چیزی جز زور نمی‌فهمند. نمی‌توان به آنها اطمینان کرد چون بی اخلاق بوده و تحکم بر ملت و رزق و روزی آنها، اساس کارشان است.

*کارهای اجرایی حکومت در مناطق آزاد شده را چگونه می‌بینید؟ و با چه مشکلات اساسی در این مکان‌ها مواجه هستید؟

همین بس که ما توانستیم بر گروهک‌های ترویستی فائق آمده و بر ۸۰ درصد خاک کشور حکومت کنیم که این مساحت نیازمند اداره و قدرت است ما به هدف مشترک خود در ائتلاف عربی خواهیم رسید و دست نشانده‌های ایران را به درک واصل خواهیم کرد.

یکی از مشکلات اساسی ما در این مناطق وضعیت امنیت است، همزمان با جنگ ما با حوثی‌ها، باید با القاعده و داعش که جنایت‌های زیادی مرتکب می‌شوند مقابله کنیم. پس امنیت اساس کار ما است و بعدا به کارهای دیگر می‌پردازیم.

*در صورت شکست شما در مذاکرات آیا نیروهای امنیتی شهر الحدیده را محاصره می‌کنند؟

توافق ملی ما که از جانب ائتلاف عربی به رهبری پادشاهی سعودی حمایت می‌شود بر بیرون راندن حوثی‌ها و نفوذ ایران از همه خاک یمن است. این استراتژی ما بوده و قطعا حوثی‌ها را در این شهر شکست می‌دهیم.

*خیلی‌ها راجع به وضعیت نهم و صرواح می‌پرسند.. چرا تاکنون فتنه در آنجا سرکوب نشده است؟

متاسفانه به خاطر استفاده حوثی‌ها از شهروندان این شهرها به عنوان سپر حمایتی نمی‌توانیم به آنجا حمله کنیم و به خاطر امنیت مردم آنجا فعلا این حمله را به تاخیر می‌اندازیم.

*در سایه احتمال شکست مذاکرات، آیا شما راه حل نظامی را مؤثرتر می‌بینید؟

سعی ما بر یافتن راه حلی سیاسی است ولی در صورت ضرورت مجبور به جنگ هستیم و این جنگ ضروری است. حوثی‌ها خود را تحمیل کرده و کشور ما را ویران کردند و الان به یُمنِ ائتلاف عربی و هوشیاری همه نسبت به نفوذ ایرانی، ضرورت حد گذاشتن برای این دخالت ها برای همه آشکار شده است؛ چرا که خطر آنها متوجه تمام کشورهای عربی است.

*از اهمیت شهروندان تحت سلطه شبه نظامیان بگویید؟ آیا با آنها در ارتباط هستید؟

آنها یمنی هستند و برای ما از اهمیت برخوردارند. ما درد و رنج آنها را در زیر سایه جنایات حوثی‌ها می دانیم. همچنان که قبلا یمن اجداد ایرانی‌ها را بارها شکست داده است این بار نیز آنها را شکست داده و این وصله بیگانه را از خاک خود بیرون می‌راند.

ما با شهروندان این مناطق در ارتباط هستیم حقوق هزاران قاضی و معلم را در آنجا می‌پردازیم و برای خیلی از زندانیان کمک می‌فرستیم.