اسکله نفتی خارک در ایران - عکس از خبرگزاری شانا

اسکله نفتی خارک در ایران – عکس از خبرگزاری شانا

در پی کاهش قابل توجه بهای نفت در بازارهای جهانی و نزدیک شدن آن به مرز هفتاد دلار در هر بشکه، بسیاری از کشورها از جمله ایران قیمت ۷۰ تا ۷۵ دلاری نفت را در بودجه آینده خود پیش بینی کرده اند.

در میان بانک ها و موسسات تحلیلگر بازار، موسسه گلدمن ساکس نیز پیش بینی اش درباره بهای جهانی نفت در سال آینده میلادی را کاهش داده و اعلام کرده که در سال ۲۰۱۵ افزایش تولید باعث خواهد شد که عرضه از تقاضا سبقت بگیرد.

تحلیلگران موسسه گلدمن ساکس در گزارش اخیر خود اعلام کرده‌اند که انتظار دارند قیمت پایه نفت خام وست تگزاس اینترمدییت در فصل نخست سال ۲۰۱۵ به بشکه‌ای ۷۵ دلار کاهش یابد و قیمت نفت خام برنت به بشکه‌ای ۸۵ دلار برسد.

این در حالی است که این موسسه در پیش‌بینی قبلی خود هر یک از این دو قیمت را ۱۵ دلار بیشتر از این اعلام کرده بود.

در این گزارش همچنین آمده است که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در فصل دوم سال ۲۰۱۵ نیز به بشکه‌ای ۷۰ دلار و قیمت نفت خام برنت به بشکه‌ای ۸۰ دلار کاهش خواهد یافت چون عرضه تا پیش از بازگشت به سطح فصل نخست، افزایش خواهد یافت.

در این میان با توجه به چشم انداز کاهش بیشتر بهای نفت، مقامات ایرانی نیز در نظر دارند قیمتی در حدود ۷۰ تا ۷۵ دلار را برای هر بشکه نفت در بودجه سال آینده لحاظ کنند.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران روز دوشنبه با بیان اینکه نفت ٧٠ تا ٧۵ دلاری برای بودجه سال آینده مناسب است، گفت: قیمت نفت هم اکنون به‌صورت تصنعی بالا است.

سید محسن قمصری با بیان اینکه قیمت نفت در بودجه سال‌جاری نباید بالا در نظرگرفته می‌شد، اظهار کرد: من بارها اعلام کرده‌ام که بهترین رقم برای قیمت نفت در بودجه سال آینده بین ٧٠ تا ٧۵دلار است و از نگاه من نباید قیمت نفت بیش از این رقم باشد.

وی با بیان اینکه قیمت نفت بیش از ١٠٠ دلار در چند سال گذشته مصنوعی بود، درباره اینکه چرا با توجه به اینکه قیمت نفت تصنعی بود بودجه سال ٩٣ با نفت ١٠٠ دلاری بسته شده است، تصریح کرد: نظر ما از همان ابتدا برای قیمت نفت در بودجه، ١٠٠ دلار نبود و این موضوع را نیز منعکس کردیم، در مورد اینکه چرا مجلس قیمت ١٠٠ دلاری را در بودجه تعیین کرد، باید از خودشان پرسید.