عکس از خبرگزاری فرانسه

عکس از خبرگزاری فرانسه

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران گفته است که با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها ۷ میلیون نفر در این کشور شناسایی شده اند که در فقر شدید بسر می برند و از سوی دیگر حدود ۵ تا ۶ میلیون نفر دارای ثروت بالایی هستند.

به گزارش خبرگزاری ها، علی ربیعی روز گذشته گفت که دولت آقای روحانی تلاش دارد فقر و نابرابری را برطرف کند و در تامین امنیت غذایی موفق بوده است، با این حال در آینده‌ نزدیک شمار افراد فقیر در این کشور از ۷ میلیون نفر به ۱۰ میلیون افزایش خواهد یافت.

وزیر کار ایران از سوی دیگر از ثبت نام ۶ میلیون نفر در طرح بیمه سلامت خبر داده و گفته است که اغلب آنها جزو طبقات فقیر شهری هستند.

علی ربیعی همچنین گفته است که از سال ۸۳ تا کنون فقر شهری رو به افزایش بوده است.

ربیعی افزود: ۵ تا ۶ میلیون فرد پُردرآمد داریم که میزان ثروت آنها با میزان ثروت پولداران یا ثروتمندان در کشورهایی مثل آمریکا چندان تفاوتی ندارد.

آقای ربیعی اردیبهشت ماه گذشته هم با اشاره به این که دولت دو سیاست اشتغالزایی و توسعه رفاه را با هم دنبال می کند گفت: در دولت تدبیر و امید شورای عالی رفاه تشکیل و ۸۰۰ هزار کودک برای مقابله با فقر شناسایی شده‌اند.

وی گفته بود که دولت ایران در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، توجه به امنیت غذایی را در اولویت کار خود قرار داد و در حال حاضر برای مقابله با فقر برنامه‌هایی را در دستور کار دارد.

ربیعی با اشاره به اینکه ۸۰۰ هزار کودک برای مقابله با فقر شناسایی شده‌اند، اظهار کرد: بحث امنیت غذایی که در سبد رفاه دولت قرار دارد به منظور مبارزه با فقر مطلق است.

موسی ثروتی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ایران، اسفندماه گذشته گفته بود بر اساس آمار ۱۵ میلیون نفر از جمعیت ایران زیر خط فقر هستند.

ثروتی در نشست “کمیته امداد امام خمینی” گفت: «این آمار‌ برای کشور زیبنده نیست و‌ مسئولان باید برای این معضل تدبیر کنند.»

او گفت که حدود ۲۰ درصد از جمعیت کل کشور زیر خط فقر هستند و ۷ میلیون نفر از آنها هیچ «خدمات حمایتی» دریافت نمی کنند.

تعریف دقیق از خط فقر در ایران مورد توجه محافل اقتصادی است و کارشناسان مختلف ارقام متفاوتی از آن ارائه می دهند.

بهار نیوز، در ۲۲ دسامبر ۲۰۱۲، به نقل از “اولیاء علی بیگی”، عضو شورای عالی کار، خط فقر واقعی در کشور را در آمد یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان در ماه برای یک خانوار ۴ نفره اعلام کرد.

در همین حال و بنا به گزارش «خبرآنلاین»، جمشید پژویان، رئیس شورای رقابت و پژوهشگر اقتصادی در ایران، خط فقر خانوار شهری در سال ١٣٨٩ را ٩۴۶ هزار تومان و خانوارهای روستایی را معادل ۵٨٠ هزار تومان ارزیابی کرده و گفته بود ٢٧ میلیون ایرانی شهرنشین زیرخطر فقر زندگی می کنند.