صف طولانی مردم بندعباس برای خرید مرغ

صف طولانی مردم بندعباس برای خرید مرغ

هفته پیش صدها تن از نیشابوری‌ها در اعتراض به قیمت بالای مرغ و در کمیاب شدن آن دست به تظاهرات زدند. از آن جایی که جامعه ایرانی این فشار اقتصادی را ناشی از سیاست‌های نادرست دولت می‌دانند، تظاهرات مردمی با شعارهای ضددولتی همراه بود.

مرغ که زمانی به خاطر پایین‌تر بودن پایه قیمتش از قیمت گوشت قرمز یکی از اقلام پرفروش سبد خانوار به حساب می‌آمد، یکی از محبوب‌ترین منبع پروتئین خانواده‌ها به شمار می‌رفت. اما این کالا اینک به سادگی یافت نمی‌شود و هم مرغ‌داران و هم خریداران برای یافت آن با مشکل مواجه شدند.

با افزایش ناگهانی قیمت مرغ در کشور، اکنون ایرانیان برای هر کیلو مرغ بیش از ۸ هزار تومان پرداخت می کنند که برابر قیمت مرغ در لندن است. با این تفاوت که در خریداران مرغ در انگلیس درآمدی سه برابر ایرانیان دارند و تورمی ۱۵۰ درصدی را تجربه نمی‌کنند.

[inset_right]این افزایش ناگهانی قیمت مرغ در ارتباط مستقیم با تحریم تازه جامعه جهانی علیه ایران است. [/inset_right]

این افزایش قیمت ناگهانی در ارتباط مستقیم با تحریم تازه جامعه جهانی علیه ایران است. تحریم حساب بانکی ایرانیان در خارج از کشور و تحریم معاملات با طرف‌های ایرانی عمده‌ترین عامل‌های این افزایش قیمت هستند. به سبب این تحریم‌ها، مرغداران نتوانستند به اندازه کافی غذای مرغ وارد کشور کنند و به دنبال آن عرضه در برابر تقاضا کاهش یافت. از سوی دیگر به همین دلیل تحریم‌ها واردات مرغ منجمد هم با مشکل روبرو شد و ایران با بحران مرغ مواجه شد.

مرغداری که دیروز معامله خود را با واریز مبلغ معین به حسابی بین‌المللی نهایی می‌کرد، امروز یا باید ریسک انتقال پول از طریق صراف را متحمل شود یا باید قید این معامله را بزند. مرغدار به راحتی ترجیح می‌دهد ریسک کلان را نکند و منتظر بماند تا ببیند فشار مردم بر دولت می‌تواند کاری از پیش ببرد یا خیر.

سرقت مسلحانه از یک مرغداری

شدت این بازار آشفته مرغ تا حدی است که گزارش‌های تازه حاکی از آن است که یک واحد مرغداری در جاده بندرتیاب از توابع بخش مرکزی شهرستان میناب توسط دو فرد مسلح مورد سرقت قرار گرفت.

[inset_right]خطیب جمعه مشهد: مشهدی‌ها اشکنه پیاز داغ جایگزین مرغ بکنند.[/inset_right]

مرغدار مالباخته در گفت و گو با مهر گفت: «سارقان در ساعت دو و ۳۰ دقیقه بامداد به بهانه پرسیدن آدرس به درب مرغداری مراجعه کردند و پس از پرسیدن آدرس از من درخواست آب کردند، بلافاصله پس از برگشتن من برای آوردن آب اسلحه خود را به سمت من گرفته و مرا تهدید کردند.»

مصطفی ذاکری ادامه داد: «آنها وقتی متوجه شدند که سالن های مرغداری از مرغ خالی است از من درخواست کردند تا هرچه در جیب دارم خالی کنم ، یکی از آنها با تهدید رمز کارت های عابر بانک و سوخت را از من گرفت و با گرفتن سو ئیچ از من برای رفتن به بانک و برداشت از حساب بانکی به سمت خودرو رفت.»

صدای اعتراض مردم و تظاهرات آنان البته تا جایی بوده که خطیبان نماز جمعه را وادار کرد واکنشی از خود نشان دهند. البته این واکنش لزوما در مسیر دلجویی از مردم و همراهی با آنان نبوده است.

خطیب جمعه مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اظهار داشت: «امکانات غذایی زندگی خودتان را تهیه کنید؛ بنا نیست زندگی شما هر جور که قبلاً می گذشته الان هم همان طور باشد. اگر مرغ در دسترس نیست آن را با یک ماده پروتئینی دیگر جایگزین کنید.»

به گزارش ایسنا وی خطاب به مردم مشهد گفت: «مشهدی‌ها مگر اشکنه پیاز داغ را یادتان رفته و آن زندگی را فراموش کرده‌اید؛ مگر قرار است برنامه همان باشد که قبلاً ‌بوده است.»

حجت السلام جعفر شجونی، دبیر جامعه وعاظ تهران،این عضو حزب موتلفه اسلامی و جامعه روحانیت مبارز، نیز در مصاحبه با مسیح علی نژاد، روزنامه نگار تاکید کرد مردم نباید به خاطر گرانی مرغ به خیابان بیایند و اعتراض بکنند.

وی در این مصاحبه چنین گفت: «من می گویم این نظام مرغ نیست، نظام نظامِ اسلامی است، شرکت سهامی خون شهداست، آدم برای هرچیزی که راهپیمایی نمی کند، همه ما انتقاد را دوست داریم، اما اعتراض را دوست نمی داریم، ویرانگری و خراب کردن را دوست نداریم…»

با این وجود تازه‌ترین اخبار حاکی از آن است که دولت واردات گوشت قرمز به کشور را آزاد کرد. به گزارش مهر، با دستور صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی، واردات گوشت قرمز، دام زنده و مرغ به کشور آزاد شد؛ این در شرایطی است که تا پیش از این، صدور هرگونه مجوز برای واردات یا عدم واردات این کالاها از سوی وزارتخانه متبوع وی انجام می‌شد.

به گزارش وبسایت کلمه نکته حائز اهمیت آن است، اگرچه مجوز واردات گوشت تنها چند روزی است که از سوی وزارت جهاد کشاورزی صادر شده است، اما هم اکنون گوشت‌های وارداتی در بازار عرضه می‌شوند. البته سابقه چنین امری در مورد مرغ نیز وجود داشته است و آن اینکه با وجود اینکه سال گذشته واردات مرغ به کشور ممنوع بود اما با دستور مستقیم یکی از معاونان وزیر جهاد کشاورزی مرغ وارد کشور شده بود.

این گزارش می افزاید: هم اکنون نیز تصور می شود که در مورد گوشت قرمز نیز همین اتفاق افتاده باشد و با نامه‌های محرمانه‌ای که از سوی برخی زیرمجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی به برخی مباشران داده شده است، گوشت قرمز وارداتی در بازار خرید و فروش می‌شود؛ اما هم اکنون آنقدر بازار با کمبود مواجه شده که مجوز واردات به صورت گسترده صادر شود؛ با این حال، بررسی‌های میدانی نشانگر وجود گوشت قرمز وارداتی از کشورهای قرقیزستان، استرالیا و برزیل در بازار است.

زرشک پلو با مرغ یکی از ساده‌ترین خوراک ها و پایه اصلی مهمانی‌های ایرانی بود، اینک تبدیل به خوراک لوکس شده است.