نمایی از مجلس خبرگان ایران - عکس از خبرگزاری مهر

نمایی از مجلس خبرگان ایران – عکس از خبرگزاری مهر

در پی اظهارات اخیر سیداحمد خاتمی مبنی بر اینکه آقای هاشمی رفسنجانی رییس کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران تمایلی به نامزد شدن برای سمت ریاست مجلس خبرگان ندارد، منابع نزدیک به آقای رفسنجانی این موضوع را تکذیب کردند.

روزنامه جمهوری اسلامی در ایران روز سه شنبه نوشت: یک منبع نزدیک به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اظهارات یک عضو مجلس خبرگان رهبری که گفته است آقای هاشمی رفسنجانی گفته‌اند تمایلی به کاندیدا شدن برای ریاست مجلس خبرگان رهبری ندارند را تکذیب کرد.

به نوشته این روزنامه، این منبع گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره کاندیدا شدن برای ریاست مجلس خبرگان رهبری نه تنها چنین مطلبی نگفته‌اند، بلکه در پاسخ به سوالی در همین زمینه گفته‌اند در صورتی که بعضی افراد که آنها را برای ریاست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد کاندیدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کاندیداتوری ریاست این مجلس اعلام خواهم کرد.

از سوی دیگر رضا سلیمانی، مدیرکل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران هم در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد، در توضیح برخی خبرها در مورد عدم تمایل آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای ریاست مجلس خبرگان، این موضوع را رد کرده و می‌گوید که آیت‌الله تاکنون هیچ‌جا در این باره اظهارنظر نکرده است.

در این میان سید احمد خاتمی خود در واکنش به این موضوع و تکذیب منابع نزدیک به آقای هاشمی رفسنجانی گفت: آنچه بنده درباره احتمال عدم تمایل آیت‌الله هاشمی برای کاندیداتوری در ریاست خبرگان مطرح کردم، مستند به اظهارات خود ایشان در گفت‌وگوهای خصوصی با چند عضو برجسته خبرگان بوده است.

این عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان ایران در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به سؤالی در این باره گفت: اظهارات آقای هاشمی مشکلی ایجاد نمی‌کند ایشان می‌تواند از نظر قبلی‌اش برگردد و اختیار خودشان را دارند اما اینکه بخواهند نقل قول خودشان را رد کنند، خلاف واقعیت است چرا که این اظهارات بنده مستند بوده است.

خاتمی تصریح کرد: ایشان به عنوان عضو خبرگان رهبری، حق دارند هر تصمیمی درباره کاندیداتوری بگیرند، اما انکار قولی که بنده از ایشان نقل کردم، خلاف واقعیت است.

پیشتر آیت الله سید احمد خاتمی در گفت‌وگو با برنامه «من طهران» شبکه العالم، با اشاره به برگزاری انتخابات هیأت رییسه مجلس خبرگان در زمستان آینده، آیت الله هاشمی شاهرودی را از گزینه‌های احتمالی ریاست این نهاد دانسته و گفته بود: شنیده‌ها حکایت از آن دارد که آقای هاشمی رفسنجانی تمایلی به نامزدی برای ریاست خبرگان ندارد.

سید احمد خاتمی همچنین در این مصاحبه در زمینه نامزدهای احتمالی ریاست مجلس خبرگان گفته بود که «معلوم نیست تا ایام انتخابات چه کسانی خود را کاندیدا می کنند، الان چند تا اسم سر زبان ها هست، یکی آیت الله هاشمی شاهرودی که الان نایب رئیس اول مجلس خبرگان است، یکی آیت الله یزدی است که الان نایب رییس دوم است و دیگری آیت الله جنتی که الان دبیر فقهای شورای نگهبان است. یکی هم آیت الله موحدی کرمانی است که الان امام جمعه موقت تهران است.»

وی درباره احتمال نامزدی آقای هاشمی رفسنجانی برای ریاست مجلس خبرگان گفت: «آن طور که من خبر دارم جناب آقای هاشمی رفسنجانی در برخی جلسات گفته اند که تمایلی به ریاست ندارند.»