کاخ الیزه به یک «کاخ سفید» کوچک تبدیل می‌شود

پاریس: میشل ابونجم

ایمانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه در سخنرانی خود به مناسبت آغاز سال نو میلادی تلاش کرد تا به بحران جنبش «جلیقه زردها» به طور کامل پایان دهد و بر برنامه اصلاحاتی و پیشرفت آن علی‌رغم مشکلات موجود تمرکز کند.
به گزارش الشرق الاوسط، اما گویا هوس زمامداری یک چیز است و واقعیت امر چیز دیگر. چراکه نه سخنرانی رییس‌جمهور توانست احترام به قانون و برنامه‌های اصلاحی، اعتراضات جنبش «جلیقه زردها» را خاموش کند و نه گذر از بحران به وجود آمده که جایگاه ایمانوئل ماکرون را تضعیف کرده بود، محبوبیت وی را به اول بازگرداند.
با نزدیک شدن انتخابات پارلمانی اروپا در ماه مارس آینده (اسفند)، سئوال‌ها درباره استراتژی رسیدن به قدرت جهت ارائه ابتکار عمل سیاسی و اجتماعی افزایش می‌یابد، ایمانوئل ماکرون نیز بر سر برگزاری یک سلسله از «گفتگوی ملی» که در اوج اعتراضات پیشنهاد آن را داده بود، شرط‌‌ بندی کرده است.
قرار است این گفتگوها شامل چهار محور: تحول و تغییرات محیطی، نظام مالیاتی، سازماندهی ساختارهای دولتی و در نهایت حفظ حقوق دموکراسی و شهروندی باشد.
اما این بار مشکلات بر سر ماکرون انباشته شده است، او هنوز از بحران استعفای دو وزیر محیط زیست و کشور خلاص نشده بود که وارد رسوایی محافظ خود، بنعالا شد و همین که سر و صدای این رسوایی رو به آرامی‌رفت، جنبش اعتراضی «جلیقه زردها» در کل کشور شروع شد که صحنه‌های خشونت و زد و خوردها در خیابان شالنزلیزه در کل رسانه‌های جهان پیچید. و پس از همه این مشکلات، امروز استعفاهای جدیدی در میان کابینه دولت، کاخ ریاست جمهوری را لرزاند.
برجسته‌ترین استعفاهای جدید، سیلوان فور مشاور رسانه‌ای ماکرون است. این مرد ۴۶ ساله، یک پست کلیدی در کابینه رییس‌جمهور داشت که بسیار به شخص ماکرون نزدیک بود. وی در متن استعفانامه خود گفته بود که می‌خواهد برای کار و زندگی خود و افراد خانواده وقت بیشتری بگذارد، بهانه‌ای متداول و دیپلماتیک که اکثر استعفادهندگان به آن پناه می‌برند تا اصل مشکل و واقعیت موجود را پنهان کنند.
این پایان امر نیست بلکه شایعه‌هایی مبنی بر استعفای دبیرکل دفتر ریاست جمهوری الکسس کوهلر و مشاور ویژه سیاسی ماکرون ، یعنی اسماعیل امیلیان نیز پخش شده است، امری که ما را به اتفاقاتی که در کاخ سفید واشنگتن روی داده است، به یاد می‌اندازد اما با این تفاوت که ماکرون آن را در سخنان رسمی خود اعلام نمی‌کند.