عضو فراکسیون «آینده» در گفتگو با «الشرق الاوسط» نسبت به رکود اقتصادی لبنان هشدار داد

بیروت: وجدی العریضی

عاصم العراجی یکی از اعضای فراکسیون «آینده» پارلمان لبنان در گفتگو با «الشرق الاوسط» تأکید کرد سعد الحریری خود به تنهایی خواستار تشکیل دولت است و به آن اهمیت می‌دهد در حالی که حزب‌الله با ایجاد مشکل سنی‌های ۸ مارس که در اصل فراکسیون انتخاباتی واحد نیستند تشکیل آن را با مشکل مواجه می‌کند.
وی افزود: آنچه این حزب انجام می‌دهد یک مانور سیاسی است؛ چرا که نمی‌خواهد دولتی باشد تا بدین صورت کشور گروگان ایران باشد که حزب‌الله را در لبنان می‌گرداند به این معنی که مسئله تنها یک وزیر بیشتر یا کمتر نیست بلکه موضوعاتی بزرگ‌تر است که افراد دور و نزدیک از آن مطلع هستند.
وی آنچه امروز درلبنان در حال اتفاق است را به دلیل رکود اقتصادی خطرناک دانست و گفت: من هیچوقت همچون امروز شاهد زوال اقتصادی و وضعیت ناخوشایند لبنان نبودم و آن را سخت‌ترین وضعیت لبنان در تاریخ معاصر توصیف می‌کنم که به دلیل اهمیت برخی از افراد به منافع دیگران و ترک کشور در حالت پسروی و سقوط بر اساس خواسته شخصیت‌های داخلی و منطقه‌ای، عواقب وخیمی انتظار آن را می‌کشد.
العراجی ضمن هشدار نسبت به بغرنج شدن اوضاع در صورت عدم تشکیل دولت عنوان کرد: اگر اینگونه پیش برویم اطمینان جامعه جهانی، اموال «سیدر» و خیلی مسائل دیگر را در سطح‌های مختلف از دست می‌دهیم.
وی در خصوص مسبب اصلی این مشکلات بعد از هر بار توافق برای تشکیل دولت توسط حریری گفت: طرف مشکل ساز نیاز به تفسیر ندارد با این دلیل که حزب‌الله این بازی سیاسی را مدیریت می‌کند و خود او پشت مشکل تشکل مشورتی بود. او بود که آنها را به عنوان یک فراکسیون عجیب و واحد برای ایجاد مشکل گرد هم آورد و هنگامیکه وزیری خارج از این تشکل توسط رئیس‌جمهور انتخاب شد اوضاع به هم ریخت و تناقضات تشکل مشورتی شروع شد در نتیجه به نقطه اول بازگشتیم.
فراکسیون «آینده» در خصوص دخالت خارجی ایران نیز سخن گفت که در سوریه و لبنان وجود دارد و باعث شکست توافق الحدیده شد.
وی ضمن اشاره به اینکه شرایط تغییر خواهد کرد و هیچ چیز غیرممکن نیست اظهار کرد لبنان نمی‌تواند به خاطر شرایط سیاسی، امنیتی، اقتصادی و مسئولیت‌هایی که در برابر جامعه جهانی دارد بدون دولت باقی بماند و تماس‌ها برای حل این موضوع برقرار است.
العراجی در پایان در خصوص اختلاف بر سر دعوت سوریه به همایش اقتصادی در لبنان توضیح داد که دعوت این کشور باید از جانب اتحادیه جهان عرب باشد نه لبنان، چون لبنان صرفاً میزبان است و از لحاظ قانونی حق دعوت کسی را ندارد.