عکس از خبرگزاری فرانسه

عکس از خبرگزاری فرانسه

مرکز آمار ایران، نرخ تورم این کشور در دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه امسال را ۳۰٫۲ درصد اعلام کرده است، و این در حالی است که گفته می شود وضعیت عمومی اقتصاد ایران تا حدودی بهبود یافته است.

به گزارش خبرگزاری های ایران، بر اساس این گزارش، درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در دوازده ماه منتهی به فروردین ماه سال ۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۰٫۲ درصد است که نسبت به اسفند ماه ۱۳۹۲ (۳۲٫۱) کاهش یافته است.

از سوی دیگر موسسه مالی “کاپیتال اینتلیجنس” که در دوبی فعالیت دارد، پیش بینی کرده است که چشم انداز اقتصادی ایران در آینده نزدیک از وضعیت منفی به حالت با ثبات تغییر خواهد کرد.

کاپیتال اینتلیجنس می‌گوید ارزش ریال ایران در برابر ارزهای بین المللی از سیر نزولی خارج شده و نرخ تورم ۳۰ درصدی ایران هم رو به کاهش است و احتمالا تا دو سال دیگر به حدود ۲۰ درصد خواهد رسید.

این موسسه علت این ارزیابی مثبت را کاهش نسبی مخاطرات سیاسی علیه ایران در پی توافق هسته ای ژنو بین ایران و گروه۱+۵ و لغو موقتی بعضی از تحریم‌های بین المللی دانسته است.

بر اساس ارزیابی کاپیتال اینتلیجنس، در صورت بهبود مدیریت اقتصادی، ساختار اقتصاد کلان ایران به سوی ثبات پیش خواهد رفت.

دکتر جمشید پژویان، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در این باره به شرق پارسی گفت: «اقتصاد ایران از سال گذشته از وضعیت رکود خارج شده است و تورمی که فعلا بر کشور حاکم شده تبعات اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها است. فاز اول هدفمندی یارانه‌ ها باعث وارد آمدن شوک قیمتی در اقتصاد شد که این مسئله در آستانه اجرای فاز دوم سبب بروز تورم در جامعه و افزایش قیمت‌ ها شد.»

وی از سوی دیگر افزود: «در چند ماه گذشته مردم انتظار کاهش قیمت‌ها را داشتند. اما این اتفاق نمی توانست رخ دهد چرا که اقتصاد ایران به تازگی از گرداب تحریم خارج شده اگرچه هنوز سایه تحریم بر سر اقتصاد ما وجود دارد. همچنین سیاستهای پولی که بانک مرکزی در نیمه دوم سال نود و دو اتخاذ کرد باعث شده که از تورم بیش از اندازه جلوگیری کند. لذا تورم فعلی دور از انتظار نبود».

به گفته این کارشناس ارشد اقتصاد، «ظاهر امر فعلی اقتصاد ایران نشان می دهد که با واردات کالاهای واسطه ای و شکل گیری فاکتورهای غیر اقتصادی در روابط سیاسی با کشورهای منطقه و غربی نشان می دهد که علائم رشد اقتصادی را در ماه‌ های آینده به ‌طور مشخص نیمه دوم سال که آثار و تبعات اجرای فاز دوم هدفمندی ها کاهش پیدا کند شاهد خواهیم بود».

دکتر پژویان بر این باور است که “با اتخاذ سیاستهای پولی که از سوی بانک مرکزی صورت گرفته و کنترل نقدینگی را دراختیار خود گرفته است ما رفتار درست را از دولت دیده ایم اگرچه رفتارهایی مانند توزیع سبد کالا و افزایش قیمتها در زمان اجرای فاز دوم یارانه ها و اینکه مردم را تشویق کنیم که بی دلیل یارانه را انصراف دهند رفتار مناسبی نبوده است.»

کاپیتال اینتلیجنس برآورد کرده است که لغو بعضی از تحریم‌ها هم حدود هفت میلیارد دلار به اقتصاد ایران کمک کند که رقمی معادل دو درصد تولید ناخالص داخلی ایران است.

سال گذشته نرخ تورم در ایران از مرز ۴۰ درصد هم گذشته بود. برای مقابله با آن بحران، دولت حسن روحانی بودجه‌ای انقباضی در پیش گرفت و امیدوار است که بتواند تورم را تا ۲۵ درصد کاهش دهد.

در همین حال بعضی اقتصاددانان آنچنان درباره وضعیت اقتصاد ایران خوش بین نیستند و درباره نرخ بالای تورم هم ابراز نگرانی می کنند.

رابرت لوکاس برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۱۹۹۵، چندی پیش در گفتگو با نشریه تجارت فردا در واکنش به نرخ قابل توجه تورم در ایران گفته بود که این میزان تورم “عجیب و دور از ذهن” است. وی گفته بود که بانک مرکزی ایران حتماً باید به مقدار کافی سیاست‌های پولی خود را انقباضی کند.